صدور مجوزی برای تحقیر هرچه بیشتر ملت ایران!


بد عهدی آمریکا در اجرای توافق هسته‌ای این روزها تجربه بسیار ارزشمندی را رقم زده که به موجب آن بسیاری از مردم دریافته‌اند که اعتماد و مذاکره با آمریکا ثمره‌ای به همراه نخواهد داشت؛ در این بین اما هرچقدر که مردم نسبت به وضعیت و قواعد عرصه بین‌المللی آگاه‌تر می‌شوند، دولت‌مردان بازهم سعی درندیدن واقعیت‌ها داشته و بدتر آن‌که به لطایف‌الحیل مختلف سعی بر وارونه نشان دادن حقایق و سرپوش گذاشتن بر بدعهدی‌های آشکار و غیرقانونی آمریکا دارند.

به گزارش رجانیوز از جمله نقد‌ترین تعهدات آمریکا در برجام که اجرای آن هیچ قید و شرطی به همراه نداشت، صدور مجوز فروش هواپیما و خدمات و قطعات آن‌ در 26 دی ماه سال گذشته (Implementation day ) به ایران بود که با گذشت بیش از نه ماه، آمریکا از اجرای آن سرباز زده است.

چنانکه در بند 22 و 5/1 برجام در این‌باره می‌خوانیم:

22. The United States will, as specified in Annex II and in accordance with Annex V, allow for the sale of commercial passenger aircraft and related parts and services to Iran; license non-U.S. persons that are owned or controlled by a U.S. person to engage in activities with Iran consistent with this JCPOA; and license the importation into the United States of Iranian-origin carpets and foodstuffs.

(ترجمه وزارت خارجه)

22- ایالات متحده، به نحو مشخص شده در پیوست 2و منطبق با پیوست 5، اجازه فروش هواپیماهاي تجاري مسافربري و قطعات و خدمات مربوطه به ایران؛ مجوز اینکه اشخاص غیرآمریکایی که در مالکیت یا کنترل اشخاص آمریکایی هستند، به نحو منطبق با این برجام با ایران تعامل نمایند؛ و مجوز واردات فرش و مواد غذایی از مبدا ایران به آمریکا را صادر خواهد نمود.

5. Other trade measures

5.1. The United States commits to:11

5.1.1. Allow for the sale of commercial passenger aircraft and related parts and services to Iran by licensing the (i) export, re-export, sale, lease or transfer to Iran of commercial passenger aircraft for exclusively civil aviation end-use,
(ii) export, re-export, sale, lease or transfer to Iran of spare parts and components for commercial passenger aircraft, and (iii) provision of associated serviced, including warranty, maintenance, and repair services and safety-related inspections, for all the foregoing, provided that licensed items and services are used exclusively for commercial passenger aviation;.

(ترجمه وزارت خارجه)

ایالات متحده متعهد می‌شود :

اجازه فروش هواپیماي مسافربري تجاري و قطعات و خدمات مربوطه به ایران از طریق اعطاي امتیاز در موارد زیر داده خواهد شد: الف) صادرات، فروش، اجاره یا انتقال هواپیماي مسافربري تجاري انحصارا با کاربري غیر نظامی، ب) صادرات، فروش، اجاره یا انتقال قطعات یدکی و قطعات عمده براي هوایپماي مسافربري تجاري به ایران ، و ج) ارائه خدمات تبعی، از جمله ضمانت، نگهداري، و خدمات تعمیر و بازبینی هاي ایمنی براي کلیه موارد مذکور، مشروط به اینکه قطعات و خدمات مجوز داده شده انحصارا براي هوانوردي تجاري مسافري مورد استفاده قرار گیرند؛

عراقچی: مجوزها صادر شده است!



اما با وجود قانون شکنی آشکار و نقض صریح توافق هسته‌ای توسط آمریکا، سید عباس عراقچی رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام در گفت‌‌وگو با خبرگزاری خانه ملت در اظهارنظری عجیب ابتدائاً توپ را به زمین خودی انداخته و گفت: : تاخیری که در زمینه تحویل هواپیماها وجود دارد به مذاکراتی که بین ایران ایر و ایرباس و بوئینگ در جریان است مربوط می‌شود که این مذاکرات هنوز به سرانجام نرسیده است.

در ثانی در اظهارنظری عجیب‌تر مدعی صادر شدن این مجوزها شد و تصریح کرد: مشکل عمده تاخیر در صدور این مجوزها بود که صادر شده است.

جالب‌تر این‌که عراقچی از شروط جدید و مغایر با برجام نیز رونمایی کرد و گفت: تحویل هواپیماها به ایران منوط به این است که مذاکرات دوجانبه بین ایران ایر و ایرباس و بوئینگ هم به سرانجام برسد.

اما برخلاف ادعای عباس عراقچی آمریکا تاکنون هیچ‌گاه اقدام به صدور مجوز فروش هواپیما به ایران مطابق برجام نکرده است چرا که همان‌گونه که پیش‌تر به آن اشاره شد تعهد آمریکا در برجام دارای هیچ‌گونه قید و شرطی نبوده است و ایالات متحد باید بیست و شش دی ماه سال گذشته (در حدود بیش از نه ماه پیش) این مجوز را صادر می‌کرده است. اقدام فعلی آمریکا هم که عباس عراقچی از آن به عنوان صادرشدن مجوزها یاد کرده به علت وجود قید‌ها و شروط مختلف نقض برجام محسوب‌ می‌شود و تعهد برجامی ایالات متحده همچنان متوقف مانده است.



برای اثبات این مدعا کافی است به اظهارات ولی‌الله سیف رئیس بانک مرکزی دولت یازدهم رجوع کرد. چنانکه در دیدار با معاون نخست وزیر آلمان از صدور مجوز برای فروش 17 فروند ایرباس به ایران خبر داده و می‌گوید: پیش از این و در جریان سفر رئیس‌جمهور کشورمان به پاریس، مذاکرات میان ایران و ایرباس نهایی شده بود اما متأسفانه تا همین اواخر برای اجرایی شدن آن کاری انجام نشده بود. در حال حاضر از طرف اوفک برای فروش تنها 17 فروند از 118 هواپیمای ایرباس مجوز صادر شده، این در حالی است که برای 80 فروند بوئینگ مجوز صادر شده است، این تفاوت حاکی از مانع‌تراشی‌های آمریکا در بسط روابط با ایران است.

یعنی همان‌طور که روشن است آمریکا در نقضی آشکار تنها اجازه فروش 17 فروند از 118 فروند ایرباس را صادر کرده و در رابطه با بوئینگ نیز مجوز فروش 80 فروند از 100 فروند هواپیما را صادر کرده است. لذا مشخص نیست که عباس عراقچی باوجود قرارداشتن در جایگاه‌ بسیار مهمی چون رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام به جای مقابله با این بی‌قانونی آشکار چگونه به دفاع از ایالات متحده می‌پردازد و مدعی صادر شدن مجوزها! می‌شود.

نقوی حسینی: به قدری در صدور مجوز شرط گذاشته شده است که گویا مجوزی صادر نشده است

اما نکته حائز اهمیت نگاهی به شروط تعیین شده آمریکا جهت فروش هواپیما به ایران است که نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی به آن اشاره می‌کند. سیدحسین نقوی حسینی با اشاره به مجوز موقت وزارت خزانه داری امریکا برای صادرات هواپیما به ایران می‌گوید:

تاخیر در صدور مجوز خرید هواپیما بر خلاف برجام است و این نشانه کارشکنی امریکایی ها و بدعهدی آنها در اجرای برجام است. با این حال در نهایت مجوزی ازجانب وزارت خزانه داری امریکا صادر و گامی برداشته شد، به نظر می رسد فرصتی برای جمهوری اسلامی ایران فراهم شده است و می توان از فضای پیش آمده استفاده کنیم اما به قدری در صدور مجوز شرط و شروط گذشته شده است که تعجب دارد. شروط زمان و تجهیزات کار را برای خرید هواپیما از امریکا بسیار سخت کرده و در واقع با تعیین چنین شروطی، به نظر می رسد مجوزی صادر نشده است. اما در نهایت وزارت راه باید توضیح دهد که با این شرایط و بازه زمانی امکان انتفاع از مجوز موقت وجود دارد یا خیر.اعتقاد داریم که تاخیر در صدور مجوز و در نظر گرفتن شروط متعدد از جمله بازه زمانی 72 ساعته برخلاف نص صریح برجام است.

گفتنی است که مطابق مجوز موقت صادر شده دفتر کنترل دارایی‌های وزارت خزانه‌داری امریکا، افک، (OFAC) :

1- صادرات هواپیما به ایران باید از جانب اشخاص غیرآمریکایی باشد.
2- هواپیمای مسافربری با بال ثابت در کشوری غیر از آمریکا ثبت سفارش شده باشد.
3- اعتبار این مجوز موقت 72 ساعت است.
4- هواپیمای صادر شده باید تحت کنترل اشخاص غیرآمریکایی تحویل دهنده هواپیما باقی بماند.

ناگفته نماند که شرط اخیر به این معنی که با وجود فروش هواپیما به ایران صادرکننده آن درنهایت هم‌چنان مالک آن باقی می‌ماند و ایران حتی پس پرداخت پول آن نیز نمی‌‌تواند صاحب هواپیما شود

آمریکا می‌تواند هواپیماها را پس بگیرد

اگر تمامی شرط و شروط‌های عجیب و غریب اشاره شده را کنار بگذاریم، مسخره‌ترین قسمت این ماجرای جایی است که مجوز صادرشده آمریکا را قادر می‌سازد اولاً هر زمانی که بخواهد هواپیماهای پس بگیرد ثانیاً این مجوز مرحله‌ای بوده و در هر مرحله باید منتظر شرط‌های جدید وزارت خزانه‌داری آمریکا باشیم.

در همین ارتباط محمدرضا رضایی رئیس کمیسیون عمران مجلس می‌گوید:

آمریکایی‌ها در هر مرحله می‌خواهند با اعمال فشار امتیازات جدیدی از ما بگیرند. شروط کلی آمریکایی‌ها برای صدور مجوز اوفک به این معناست که هر زمان و هر موقعی که آمریکایی‌ها بخواهند می‌توانند هواپیماها را پس بگیرند.این شرط و شروط یکطرفه است و خیلی به سود کشور نیست. آمریکایی‌ها به گونه‌ای بحث خرید هواپیما را طراحی کرده‌اند که در هر مرحله از ما امتیاز می‌گیرند. قرارداد خرید هواپیما خیلی پیچیده است و هنوز شفافیت کامل را ندارد، ضمن اینکه مجوز صادر شده از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا به معنای این نیست که منجر به عقد قرارداد شده و ما شاهد ورود این هواپیماها باشیم. خرید هواپیما مراحل مختلفی دارد و آمریکایی‌ها آن را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که در هر مرحله‌ای می‌خواهند یکسری امتیازات را از ما بگیرند و یکسری فشارها را بر ما تحمیل کنند. صدور مجوز اوفک پله‌ای است که ما فعلا یکسری شرط و شروط را پشت سر گذاشته‌ایم و نمی‌دانیم در مراحل بعدی چه اتفاقی درباره خرید هواپیما روی می‌دهد.

لذا با توجه به این‌ همه شرط و شروط و نقض صریح برجام در باید سخنان عباس عراقچی را کاملاً غلط و غیرکارشناسی و در راستای تطهیر چهره آمریکا دانست به همین جهت بهتر است که رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام به جای بزک کردن آمریکا، مطابق بند سوم طرح اقدام متناسب دولت در اجرای برجام اقدام نماید چنان‌چه در این بند می‌خوانیم:

دولت موظف است هرگونه عدم‌پایبندی طرف مقابل در زمینه لغو مؤثر تحریم‌ها یا بازگرداندن تحریم‌های لغوشده و یا وضع تحریم تحت هرعنوان دیگر را به‌دقت رصد کند و اقدامات متقابل در جهت احقاق حقوق ملت ایران انجام دهد و همکاری داوطلبانه را متوقف نماید و توسعه سریع برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز جمهوری اسلامی ایران را سامان دهد به‌طوری‌که ظرف مدت دو سال ظرفیت غنی‌سازی کشور به یکصد و نودهزار سو افزایش یابد.


به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، وزارت خزانه‌داری آمریکا بخشنامه‌ای را صادر کرد که بر اساس آن شرکتهای هواپیمایی بین المللی اجازه دارند از هواپیماهای تولید آمریکا برای پرواز به ایران استفاده کنند. این بخشنامه با شروط متعددی این اجازه را به ایرلاینهای خارجی داده که یکی از آنها توقف 72 ساعتی در خاک ایران است.
بررسی متن بخشنامه وزارت خزانه‌داری آمریکا نشان می‌دهد علاوه بر شرط توقف 72 ساعتی شروط متعدد دیگری برای این مجوز تعیین شده است.
بر این اساس در این بخشنامه تاکید شده که ذخیره سازی هرگونه تجهیزات هواپیما، قطعات یدکی، اجزا یا فناوری هواپیما در ایران به جز در داخل هواپیماهای مجاز به اقامت موقت در این کشور مجاز نیست.
یکی دیگر از شروط آمریکا برای استفاده از هواپیماهای تولید این کشور توسط ایرلاینهای خارجی جهت پرواز به ایران این است که مکان ثبت هواپیمای مجاز به اقامت موقت در ایران نباید به ایران تغییر داده شود.
ممنوعیت انتقال تکنولوژی به یک شهروند ایرانی مقیم در این کشور از جمله شروط وزارت خزانه‌داری آمریکاست.
از سوی دیگر بر اساس بخشنامه مذکور ایرلاینهایی که مجوز اقامت موقت در ایران را دریافت کرده‌اند نباید رنگ هواپیما، نوع پوشش خدمه، یا لوگوی خود را به شکل ایرلاین های ایرانی درآورند.
همچنین هواپیمایی که به موجب این بخشنامه مجوز اقامت موقت در ایران دریافت کرده، نباید از شماره پروازی که برای یک ایرلاین ایرانی صادر شده استفاده کند.
وزارت خزانه‌داری آمریکا در بخشنامه خود تاکید کرده هواپیمایی که به موجب این بخشنامه مجوز اقامت موقت در ایران را دریافت کرده، نباید هیچگونه سلاح یا مواد مرتبط از جمله اقلام دفاعی، خدمات دفاعی یا داده های فنی موجود در فهرست تسلیحات دولت آمریکا را با خود حمل کند.
دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا در ادامه شروط خود آورده است که بالگرد و هواپیمای بدون سرنشین اجازه پرواز به ایران ندارد.
علاوه بر این عملیات نگهداری های اساسی هواپیماها باید در خارج از ایران و توسط افرادی انجام گیرد که شهروند ایرانی مقیم ایران نباشند.
بر اساس بخشنامه وزارت خزانه‌داری ایالات متحده هواپیماهایی که در آمریکا به ثبت رسیده‌اند اجازه پرواز به ایران را ندارند.
البته وزارت خزانه داری آمریکا اجازه انتقال قطعات یدکی هواپیماها به ایران را برای تعمیر همان هواپیمای مجوز دار را داده است. دولت آمریکا تاکید کرده این مجوز به معنای اجازه فروش یا اجاره هواپیما به شرکتهای هواپیمایی ایرانی نیست.


+ 
1

- 
1

عرض x طول

دکمه اشتراک گذاري تلگرام ارسال ويدئو در تلگرام

ارسال نظر
CAPTCHA
کد امنیتی زیر را وارد نمایید.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
نظرات
(برای مشاهده نظرات کلیک کنید)
  • این لینکو میزارم تا دوستان دقیقا تعداد خرید هواپیما و مبلغ این تعداد کم دستشون بیاد . تعداد کم 12 عدد = فرودگاه های قابل استفاده برای این نوع هواپیما 1 فرودگاه = قیمت یک فروند از این هواپیما A380 مبلغ 414.4 میلیون دلار معادل 1214 میلیارد تومان . علاوه بر این 12 فروند دولت محترم چیزی نزدیک به 100 فروند هواپیما از انواع دیگر خریداری کرده اند . وقتی دقیق فکر میکنم و این مبلغ ها رو جم میزنم سرم سوت میکشه و میگم چرا دولت با این پول کارخونه های داخلی رو احیا نکرد واقعا خرید این تعداد هواپیما لازم بود !!! البته با توجه به نزدیک بودن انتخابات میتونم این نتیجه رو بگیرم که این اعمال صرفا انجام شد زیرا زود بازده بودند و به پای دولت فعلی نوشته میشن و تنها دستاورد برجام میشه معرفی کرد . و باز هم بازنده این اتفاقات طبقه محروم جامعه ایران با امید روزی که دولت مردان ما به جای فکر بقای خود کمی به فکر طبقه محروم جامعه لیران برایند منابع : http://www.tasnimnews.com/fa/news/1394/11/09/984424/%D9%82%D8%B1%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF-118-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B3-%D8%A7%D9%85%D8%B6%D8%A7-%D8%B4%D8%AF-%D8%AC%D8%B2%D8%A6%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D9%88-%D8%AC%D8%AF%D9%88%D9%84 و
    http://www.yjc.ir/fa/news/4717825/%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9-%D9%87%D9%88%D8%A7%D9%BE%DB%8C%D9%85%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B3-2014-%D8%A8%D9%87-%D8%AA%D9%88%D9%85%D8%A7%D9%86

  • با سلام خدمت شما دوست گرامی.
    ببینید ....
    در کامنت های قبل هم گفتم...
    ما با داشتن هواپیماهای چهل ، پنجاه ساله ی دست سه و چهار فعلی ، یا باید قید صنعت هوانوردی و سرمایه آسمان رو بزنیم و هواپیمای جدیدی به ناوگان اضافه نکنیم و یا بفکر دادن جان تازه به آن شویم.
    در اینکه دولت به کارخانه های داخلی باید کمک بکنه و در این راه ضعیف عمل کرده ، شکی نیست.
    اما هر چیز بجای خود...
    حیف نیست با داشتن آسمان امن ، وسیله نا امن باشد ؟!

  • صنعت هواپیماسازی ایران در ساخت موتور هواپیماهای مسافربری دچار مشکلاتی هست بهتر نبود تکنولوزی قطعات حساس را وارد میکردند ایا تاکنون صنایع هوایی ایران از کار افتاده است .؟! چرا تا الان صنایع فرسوده هوایی ایران از کار نیافده ؟ به خاطر وجود صنایع ساخت هواپیما در داخل (( http://www.hesa.ir/ )) . متاسفانه با این حجم عظیم واردات صنایع تولید هواپیما های مسافرتی کم کم نابوود خواهد شد . و ضربه ای شدید به اقتصاد وارد خواهد شد . توجه !توجه !توجه !: ((خواهش میکنم دوستان از روی تعصب به شخص خاص کامنت قرار ندهید زیرا نیازی به تعصب نیست شما در فضای مجازی قرار دارید ))

  • سپاس از روشنگری حضرتعالی. اجرکم عندالله

  • سلام دوستان و بزرگ واران وعزیزان
    آیا سخن رهبری در مورد تکنو لوژ ی و فناوری را شنیده اید ایشان فرمودند که وقتی ما موشکی می توانیم تولید می کنیم با برد 2تا3هزار کیلومتربا خطای بسیار کم به هدف بخورد چرا در اقتصاد نتوانیم کشور را به شکوفا یی برسانیم
    حالا من می گویم فقط اقتصاد نیست که با داشتن اینچنین نخبگان و دانشمندان زیادشکوفا می شود بلکه باورودبه هر علم و فناوری می توانیم آن را به دست بیاوریم البته باصبروحوصله
    ومتاسفانه خود رهبر فرمودند که این دولت به خیلی از صنایع پیشرفته و دانشمندانمان اهمیت نمی دهدوباز متاسفانه که این دولت به ما میگوید که صبر کنید تا نتایج برجام را ببینید.
    اخر ادم به وعده ای که دشمن شیطان بزرگ می دهد صبر میکند هیات مناالذله

  • از جناب والعاقبة للمتقین بخاطر نکات سازنده و تفکر وحدت نگرشان تشکر میکنم.
    موفق باشید..

  • سلام علیکم جمیعاً . مشاجره لفظی میان یکی از یکی و رضا123 کم بود، حالا میرزایی هم به این جریان پیوسته. اگه ممکنه با هم با ملایمت بیشتری برخورد کنیم. ما باید همه در یه جبهه باشیم. البته در دورانی که یک سری از روحانیون رو در دولت و حزب اعتماد ملی و امثالهم داریم که با این که در کسوت روحانیت هستند و باید مبلغ مذهبی بوده و بر طبق اسلام رفتار کنند مدام ملت رو به سه گروه افراطیون، اعتدالیون و اصلاح طلب تفکیک می کنن و به ایجاد تفرقه در بین آحاد ملت دامن می زنند، انتظار بیش تری هم نمی توان داشت. اینان گویا در قرآن آیه (( واعتصموا بحبل الله جمیعاً و لا تفرقوا ...)) را ندیده اند. همچنین خداوند متعال در قرآن کریم می فرماید:(( محمد رسول الله و الذین معه اشداء علی الکفار رحماء بینهم...)). به قول حضرت حافظ: یک نکته ازین معنی گفتیم و همین باشد.

  • عرض سلام دارم حضور محترم شما جناب متقی «والعاقبة للمتقین » ضمن تشکر از شما مِن باب بزرگواری ای که هماره شامل حال کاربران و البته این حقیر می نمایید، من به آنچه تذکر دادید قائل هستم اما نمی توانم خواب زدگی را در برخی از مُصّرانِ بر واضحاتِ مبرهن، تا به این حد باور کنم! چرا که معتقد هستم چنان افرادی که مقسِم مردم هستند آگاهانه مرتکب این امرند و نیز پیروان جناحی و حزبی، به حقیقت در پی احقاق حق نیستند.. در جائی که جان از آگاهی های تلخ (بر حسب ظرفیت) به لب رسیده، جدال بر سر اثبات واضحات بسی خسته کننده است! و چنان می نماید که بالای سر کسی که خود را به خواب زده آب در هاون می کوبم...
    البته به دلیل اشتباهی که سهواً در خصوص منبع کلام آزار، در بین کاربران، برایم رخ داد از «رضا123» عذر می طلبم. هرچند هجمۀ توهین ها از جانب این کاربر به من آنقدر زیاد بود و تعدد افراد مدعی پشتیبانی از ایشان تنها به لحاظ نام، چندگانه بود که سرزدن چنین خطایی محتملاً منطقی است...
    برای شما برترین توفیقات الهی را از درگاه ربّ منان مسئلت دارم.

  • خواهش میکنم...
    خدا ببخشه.

  • یادم هست «رضا123»در کامنتی من رو به خاطر این ادعا که «عضو هیچ حزب یا گروه و یا جبهه ای نیستم و هر جا که حق باشد پشتیبان حق هستم» تمسخر کرد و در جواب من رو «حزب باد» خطاب کرد!!!
    1- کسی که حق رو نمی شناسه اون رو با باد یکی می دونه!!
    2- کسی که در باب یک مسئله با نادانی کامل بر یک ادعا پافشاری می کند در زمان اثبات حق ، موضع خود را تغییر می دهد و به این می گویند پیرو حزب باد!!
    3- در قرآن به افراد شامل تعریف بند 2 «منافق» اتلاق شده!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • با اینکه از جواب به این کاربر اکراه دارم ...
    اما ...این مطلب رو تکذیب میکنم...
    من شاید از کوفیان نان به نرخ روز خور و خوارج تکفیر ی نهروانی گفته باشم ، ولی حزب باد را خودشان به خود نسبت میدهند.
    خدا را شاکرم این موضوع نشان داد ، پشت فحش ها ، تکفیر کردن ها و حرف های بی منطق شما عقده و مشکل شخصی و شک است.....
    وسلام ، نامه تمام.

  • منافق که وجدان نداره! اگر داشت که منافق نمیشد!!! از اصلاح مدیر سایت به نفع حاشا کردنت خوب استفاده کردی... ایرادی نیست از این به بعد در تقابل با من خیلی حواست رو جمع کن!

  • خدا رو شکر ، با دست خودتون ، باطن سیاه و تکفیری تون رو به بقیه میشناسونی.....
    فحش و تکفیر کم بود ، به شاخ و شونه در چاله میدون هم آراسته شد....
    ضمنا حرفتان باعث شد به کامنت ها سری بزنم ...
    لازم نکرده مدیر سایت رو به خاطر افکار پلید تان مقصر بدانید....
    حزب باد رو کاربری به نام « ایمان روزبهانی » به شما نسبت داد..و شما به دروغ و از روی عقده که عادت همیشگی شماست به رضا 123 نسبت دادین...
    اگر کمی عقل و انصاف داشته باشین ، از ایشون عذر خواهی میکنید..
    در آخر بگویم : ایشان و ما شما رو در حدی نمی بینیم که در تقابل باشید ...حتی فحاشی های طویل و سیاه تان را نیز نمیخوانیم.
    اتمام.

  • ضمناً چه جوریاست که Port کامنت گذاری «رضا123»و «لاله»و «میرزایی» یکیه!!!!!!!
    شیطان اینجوری واسه خودش لشگر اون هم در کثرت درست می کنه!!!

  • احسنت رضا جان....
    باز هم حرف های عقلانی شما خون امثال بنده را بجوش آورد...به این فحاش ها نیز توجه نکنید.
    با آرزوی موفقیت برای شما.

  • یکی نیس بگه لامذهب به جایی که پولمانه نقد کنی بریزی تو تولید مملکت رفتی هواپیما خریدی ! حالا این به درک ولی بی انصاف یه چیزی خریدی که فقط میتونه تو فرودگاه امام بشینه !!! یعنی اینقد این هواپیما بزرگ و سنگین ان باند فرود مخصوص میخوان . اینو کجای دلم بزارم

  • سلام...
    بنده هم به خرید ایرباس 380 نقد دارم...
    اما تعداد خریداری شده کم بود که کمتر هم شد.
    لازم به ذکر است ، این پرنده بعنوان پهن ترین هواپیمای دنیا ، دارای سیستم ها و تکنولوژی جدید نیز است که نیاز ایرلاین های هر کشور در مسافرت های بین قاره ای است.و یکی از دلایلی که این پرنده فقط در فرودگاه امام می نشیند همین تکنولوژی منحصر بفرد است.
    بدنه خرید های ما از ایرباس را ، 321 و 340 تشکیل میدهند ، که بهترین و با استفاده ترین هواپیما ها ، چه در مسافرت های داخل و خارجی میباشند....و تعداد 380 سفارشی از انگشتان یک دست هم کمترند.

  • این لینکو میزارم تا دوستان دقیقا تعداد کمو متوجه بشن و مبلغ این تعداد کم دستشون بیاد . تعداد کم 12 عدد = فرودگاه های قابل استفاده برای این هواپیما 1 = قیمت یک فروند از این هواپیما A380 مبلغ 414.4 میلیون دلار معادل 1214 میلیارد تومان . علاوه بر این 12 فروند دولت محترم چیزی نزدیک به 100 فروند هواپیما از انواع دیگر خریداری کرده اند . وقتی دقیق فکر میکنم و این مبلغ ها رو جم میزنم سرم سوت میکشه و میگم چرا دولت با این پول کارخونه های داخلی رو احیا نکرد واقعا خرید این تعداد هواپیما لازم بود !!! البته با توجه به نزدیک بودن انتخابات میتونم این نتیجه رو بگیرم که این اعمال صرفا انجام شد زیرا زود بازده بودند و به پای دولت فعلی نوشته میشن و تنها فایده برجام میشه معرفی کرد . البته مردم فهیم ایران هیچ وقت گول خرجهای انتخاباتی را نخواهند خورد به امید امدن صاحب اصلی انقلاب . منابع : http://www.tasnimnews.com/fa/news/1394/11/09/984424/%D9%82%D8%B1%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D8%AE%D8%B1%DB%8C%D8%AF-118-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B3-%D8%A7%D9%85%D8%B6%D8%A7-%D8%B4%D8%AF-%D8%AC%D8%B2%D8%A6%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%DA%A9%D8%A7%D9%85%D9%84-%D9%88-%D8%AC%D8%AF%D9%88%D9%84 و
    http://www.yjc.ir/fa/news/4717825/%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%A7%D8%B9-%D9%87%D9%88%D8%A7%D9%BE%DB%8C%D9%85%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B3-2014-%D8%A8%D9%87-%D8%AA%D9%88%D9%85%D8%A7%D9%86

  • جناب متقی «والعاقبة للمتقین» ، إشراف کامل شما از حیث دانش روز و بصیرتتان در امور ملی و مذهبی، و نیز حمایت صریحتان از حقانیت سخن حق، نشان از تقیّه و گشوده بودن فؤاد شماست! گویا حق یارتان هست. دعای این حقیر نیز از حضرا حق همراهتان...

  • دوستان ..
    لازم به ذکر است ، متاسفانه در کشور ما زیر ساخت ، سرمایه ، تکنولوژی ، و عزم جزم برای طراحی ، ساخت و تولید هواپیمای مسافربری وجود ندارد...
    این امر نیز طبیعی میباشد ...
    در دنیا ، فقط آمریکا ، فرانسه ، و روسیه توانایی تولید انبوه در مدل های مختلف مسافربری را دارند..و حتی چین با داشتن اقتصادی قوی ، طرح هایش هیچگاه به تولید انبوه و صادرات نرسیده و اکثرا از پرندهای غربی در ناوگان خود استفاده میکند.
    در کل میتوان گفت :
    اگر طرحی هم در کشور وجود داشته باشد ، به آن به چشم طرح بلند مدت میشود نگاه کرد...«به دلیل موارد فوق»
    اما میتوان با فرصتی که برجام بوجود آورده ، با خرید هواپیمایی جدید و تازه نفس ، این سرمایه آسمان را درو و به صنعت گردشگری نیز جان تازه داد.

  • احسنت جناب رضا 123 ...
    من همیشه از نظرات منطقی و محترمانه و بروز شما استفاده میکنم...
    حقا که حرف دل ما رو میزنید....

  • قربان شما...
    حمایتتون به بنده انرژی تازه میده.

  • اگر ایران به لحاظ زیرساخت و سرمایه و به ویژه عزم جزم و نخبگی برای طراحی، ساخت و تولید ابزار در سطح تکنیکال نظیر هواپیما نداشت، پس چگونه در سطوحی بس بالاتر و قوی تر در حوزۀ تکنیک در ابزار جنگی آن مثل موشک و زیر دریایی و... و نیز در حوزۀ هسته ای که تماماً به دانشی بومی ایران بدل شده بود دست یافت؟؟؟
    ما در این 3 سال و اندی با این جملات «لیبرالی» با فهوای محتوایی منفی و مأیوس کننده مثل «وجود ندارد، نداریم، نمی توانیم» که با یک واژۀ ماله کشنده مثل «متأسفانه، طبیعی است و...» خوب آشنایی داریم...
    مسئله اینجاست که اگر به فرض محال در مواردی البته غیر از هواپیما (که مدت ها در دست اقدام بود و تقریباً در آستانۀ اجرا واقع شد) تنها به این دلیل که احتمال صرف مدت زمان ویژه ای که آن هم به همت و پشتیبانی دست اندکاران منوط است، برای حصول نتیجۀ مطلوب می رود، پس از اصل کار صرف نظر شود و چندین میلیون برابر هزینه های با بازگشت داخلی، برای وابستگی و برای همیشه به بیگانگان اعطا شود آن هم در ازاء کالای غیر استراتژیک! منطقی است؟
    ضمناً آنچه از سرمایۀ ملت ایران بابت خرید کالایی چون هواپیمای مسافربری هزینه شد تنها به کام اندک مجموعه ای از قشر مرفه که توان اقتصادی ایشان اجازۀ گردشگری های متمولانه را به آنان می دهد شده است!!!!
    مهمتر از همه اینکه «آسمانی که امنیت آن در امروز جهان بی بدیل است، غنیمتی است که از خون جوانان نخبۀ مستعد طرح و تولید استراتژی تا تکنیکال و از اقشار ساده زیست این مردم بزرگ حاصل شده!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! » تا: مرفه بی درد بی غیرت که از عالم و آدم انتظار همۀ دنیویات و ارضاء شهواتش را با بالاترین سطح ابزار آن دارد بیش از پیش متنعم شود!!!!!!!!!!!!!! حاشا به غیرت ما....

  • رییس‌ جمهور : اگر هواپیما نخریم، می‌گویند، نتایج برجام چه شد و اگر بخریم، می‌گویند که لوکس و ساخت جدید است، اتوبوس بخرید. مشخص نیست برخی ها در چه وادی سیر می‌کنند و یا اینکه عمرشان خیلی طولانی است وما خبر نداریم.

  • سلام رضا 123
    من یکبار با شما همکلام شدم اما در جواب از طرف شما غیر از مغلطه و کمی سفسطه چیزی در باب جواب نشنیدم!
    خب قاعدتا بر این شدم تا تقریبا تمامی نظرات شمارو از ابتدا که ثبت کردید یک بررسی کنم و نکته این بود که شما غیر از مغلطه و سفسطه و قیاس مع الفارق در واقع صحبت خاصی ندارید. ابتدا در نظر داشتم لیستی از نظراتتون و تناقضهای شمارو ارائه بدم و سپس مطالبه سوالهایی رو از شما انجام بدم اما متاسفانه از حوصله سایت و مقدار مفید کلامی در قسمت نظرات خارج بود. اجمالا عرض میکنم که شما تقریبا در بیشتر کلامهاتون معتقد به استفاده از جدال احسن هستید ولی در واقع حتی نزدیک هم نمیشید و هسته مرکزی کلام و پاسخ شما رو مغلطه و دور شدن از اصل بحث با طرفندی ظریف و پرداختن به هرآنچه غیر از هست رو تشکیل میده(این از بررسی گذشته نظراتتون که موجود هست میتونید ببینید و ببینند دوستان عرض میکنم) خب سوالی که هست اینه که واقعا شما برای جواب از چه اصل منطقی ای استفاده میکنید؟ واقعا از طریق جدال احسن و پاسخ عقلی منطقی با استفاده از عقل سلیم جواب میفرمایید یا اینکه تفره میرید و حقایق رو کتمان میکنید؟!
    _ البته شایان ذکر هست که نظرات و حرفهایی رو که دون شان بحث و در باب بحث با دیگر نظرات بود رو دخیل نمیدونم چون در مواردی حق طرف شماست و در مواردی قضیه عکس این هست پس جدای از الفاظ بحثی با دیگران مطلب ذکر شده رو با شما درمیان میگذارم.

  • سلام جناب شهروند...
    اول از شما تشکر میکنم که نظرات این حقیر را مطالعه کرده و شایسته تحلیل دانستید...
    و اما بعد ...
    من هیچگاه ادعای معصومیت ، و دکتری نکرده ام...
    و چیزی را که فکر میکنم درست است را نشر میدهم...
    هیچ عیبی هم ندارد که کسی «فی المثل خود شما» نظرش با بنده مغایر و حتی مخالف باشد...
    چون باور دارم ، که همه مان در یک کشور زندگی کرده و باید اول با هم تعامل و شور حول نقطه مشترک بکنیم....
    مثلا همین کلیپ :
    من متن سخنان رئیس جمهور رو نشر دادم...
    بنظر شما این گفته ها غلط است؟؟؟و یا مغلطه و سفسطه است؟؟
    بعضی از انتخابات قبل تا کنون در تلاش اند دولت را خائن و جاسوس جلوه داده و تمامی اقداماتش را سیاه و بدرد نخور و مضر پیشاپیش اعلام کنند...
    آیا حمایت از رئیس جمهور قانونی که رای اکثریت پشتش است ، مغلطه و سفسطه ، تلقی میشود؟؟؟
    یا حق.

  • با سلام خدمت رضا 123. دوست عزیز می خواستم نظرتون رو درباره این موضوع بدونم که آیا هواپیما کالای لوکس است یا خیر؟ به نظر من وسیله ای که تنها 2 یا 3 درصد از مردم از اون استفاده می کنن، مسلماً یک کالای لوکس به حساب میاد. بهتر نبود به جای خرید هواپیما ، به تقویت حمل و نقل ریلی در کشور پرداخته می شد؟ خیل عظیمی از ملت از خدمات بخش حمل و نقل ریلی ( قطار و مترو و امثالهم) استفاده می کنند. بهتر نبود پولی که صرف خرید هواپیما شد ، در حوزه ی افزایش ایمنی جاده های کشور خرج میشد تا همه ساله شاهد این همه تلفات جاده ای نباشیم؟ وضع جاده های کشورمون واقعاً تأسف باره. اما با این وجود در آزاد راه تهران - بازرگان تقریباً هر ماه شاهد افزایش میزان عوارضی پرداختی از سوی مردم هستیم در حالی که وضع راه ها روز به روز بدتر میشن. اوضاع مترو تهران رو ببین. ببین کار به کجا رسیده که شاعر می فرماید :(( به مترو هرآنکس فرو می شود/ لباسش به تن پشت و رو می شود// فشاری بر او آید از شش جهت/ دل و روده اش زیر و رو می شود)). والعاقبة للمتقین

  • با سلام خدمت شما.
    دوست گرامی ، چون بنده و شما تا به حال گذرمان به هواپیما نیفتاده ، دلیل نمیشود بگوییم هواپیما نیاز نداریم...
    هواپیما. بعنوان یک سرمایه اساسی برای کشور قلمداد میشود ، ماهم یکی از امن ترین آسمان رو داریم....حیف است از این سرمایه استفاده نشود..
    ثانیا ،
    بدنه اصلی ناوگان ما رو هواپیمای fokker 100 تشکیل میدهند که مربوط به چهل - پنجاه ساله قبل اند...
    البته تعدادی محدود ، Boeing -747,737,707 , airbus_300,310,320,340 , tu_204 نیز هستند که اگر پنجاه ساله نباشند ، دسته سوم ، چهارم هستند.
    روزانه هزاران مسافر با این پرنده ها جابه جا میشوند...جان آنها و زیر سوال رفتن خطوط هوایی و آسمان ما در خطر است..
    من و شما استفاده نمیکنیم ، اما باید به فکر سرمایه آسمان بود.
    البته درست است که باید خیلی بیشتر به فکر حمل و نقل ریلی و جاده ای بود..ولی این سه باهم مغایرتی ندارند...هرچیز بجای خود.
    یا علی.

  • با سلام مجدد. جناب رضا 123 تصور می کنم منظور بنده رو به درستی دریافت نکردید. منظور بنده این بود ، در این اوضاع آشفته اقتصادی مملکت که دولت هر روز میاد میگه بودجه نداریم و پول نداریم و آقای نوبخت شب پرداخت یارانه به ملت رو به عنوان مصیبت عظمی برای دولت قلمداد می کنه، بنده با در نظر گرفتن قاعده الاهم فالاهم ، نظر خودم رو مطرح کردم. طبیعتاً اگر بودجه به اندازه کافی باشه ، بایستی تسهیم متناسب صورت بگیره. در رابطه با صحبت شما در مورد زیرساخت ها هم متأسفانه باید بگم تحلیل حضرتعالی درست نیست. چرا که در کشور ما هم زیرساخت وجود داره و هم سرمایه، هم فناوری و هم عزم راسخ برای طراحی و ساخت. اما متأسفانه چیزی که وجود نداره اعتماده. دولت به نخبگان و جوانان کشور خودمون اعتماد نداره، همش دل خوش کرده به طرف غربی. در ظاهر شعار حمایت از تولید ملی میدن اما در عمل رفتار متناقضی از خودشون نشون میدن. مثلاً قطعاتی رو از هند و چین وارد می کنه که در داخل کشور مشابه اون ها با قیمت بسیار پایین تر تولید میشه. در پایان باید بگم حرف یکی از یکی در مورد دانشگاه صنعتی اصفهان هم کاملاً درسته.

  • سلام...تشکر بابت روشنگری حضرت عالی...
    با کلیات نظرتان موافق هستم ...احسنت به شما.
    فقط یک مورد :
    وقتی که انحصار این تکنولوژی فقط در اختیار سه کشور میباشد ، که حتی چین از آن بی بهره است ، از زیر ساخت داخلی کشورمان نباید انتظار زیاد داشته باشیم....
    بله .. ما در خیلی از موارد علمی و تولید محصول «مثل موشک و پهپاد » شگفتی ساز شدیم...
    انشاالله در این مورد همینگونه است.
    اما نباید بحث تولید هواپیمای مسافربری مدرن و امن را با تولید موشک یکی بدانیم و مقایسه کنیم..
    حرف بنده زیر ساخت و تجربه هست و نه اینکه نخبگان عزیز حضور ندارند.
    ما در این مقایسه داریم تجربیات جنگ و تحقیق و تجربه و تست و آزمون و خطای امثال شهید طهرانی مقدم را با فی المثل تعمیرات ایران 140 مقایسه و تحلیل میکنیم که کاملا اشتباه و احساسی میباشد....بیائید با خود روراست باشیم.
    ما زیر ساخت و تکنولوژی و تجربه این حرکت را نداریم....
    چه کنیم....؟
    تمام سرمایه گذاری خود را به بوئینگ و ایرباس محدود کنیم؟!
    خیر.
    دست روی دست گذاشته ، منتظر باشیم که طرهای اولیه ، کی «چند ده سال» به نتیجه میرسند؟!
    خیر.
    بلکه ترکیبی از هر دو.
    با اینکه این مقایسه درست نیست...اما در مورد موشک هم ، ما هم داخلی تولید میکنیم و هم از خارج تهیه....s_200 , s_300 گواه این ادعا هستند.
    یا حق

  • سلام حضور کاربران محترم . دانشگاه صنعتی اصفهان تا قبل از بر آب دادن دسته گلی به نام برجام و تحرکات دولت یازدهم، تنها یکی از عهده داران پروژۀ عظیم تولید هواپیماهای بومی کشور بود! که متأسفانه ... امیدوارم در بین کاربرانمون کسی از این دست نخبگان باشه تا خودش مبسوط توضیح بده.