نظر رهبری درباره چندهمسری


نظر رهبر انقلاب درباره چندهمسری مردان: بنابر ادله معتبر دینی، این کار مباح اما غیر مستحب است، اما از آنجا که مطابق دلایل قرآنی جواز آن مشروط به اطمینان از رعایت عدالت بین همسران شده است، بنابراین هرگاه از نظر عقلایی عدم تحقق رعایت عدالت بین همسران محتمل باشد، ازدواج مجدد شوهر جایز نیست.


+ 
13

- 
1

عرض x طول

دکمه اشتراک گذاري تلگرام ارسال ويدئو در تلگرام

ارسال نظر
CAPTCHA
کد امنیتی زیر را وارد نمایید.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
نظرات
(برای مشاهده نظرات کلیک کنید)
  • تبعیت از رهبری = صراط مستقیم . ... آیا کسی که که بر نوری از پروردگارش است، آیا باکسیکه در ظلالت وگمراهیست، یکسانست.... صدق الله العلی العظیم .

  • واقعاً نظرات رو بستین؟!
    خوب لا اقل اعلام کنید که بنده سه ساعت نشینم فکر کنم.
    دیکتاتوری رسانه ای راه انداختید دیگه؟
    ما رو باش که عمرمون رو پای کیا گذاشتیم.
    اینم قشر مثلاً انقلابی ما.
    نه کاری، نه رفاهی، نه آینده شغلی ای، نه ... یه امیدی داشتیم که صدامون رو کسی میشنوه که اون هم بیخیال ...

  • در مورد توصیه حکیمانه رهبر معظم انقلاب در مورد تعدد زوجات باید عرض شود:

    1- ایشان در جلسه درس خارجشان فتوی دادند نه حکم شرعی؛ و مقلدین ایشان باید توجه داشته باشند که این امر مباح است (نه حرام) و در شرایط کنونی استحبابی ندارد.

    2- ایشان وضعیت فعلی جامعه را مناسب همه گیر شدن تعدد زوجات در جامعه نمی دانند و معتقدند که احتمالاً موجب سوء برداشت و سوء استفاده از این موضوع می شود. کما اینکه ممکن است برخی افراد بخواهند از این مسئله در جهت امیال نفسانی خود بهرگیری نمایند و این در هر مسئله شرعی دیگر نیز محتمل است؛ و نباید به خاطر فرصت طلبی شهوت پرستان به حلال الهی حمله ور شویم.

    4- ممکن است که با توجه فراگیر شدن سبک زندگی غربی در جهان و به تبع آن در کشور اسلامی ما و ضعف نهادهای فرهنگی در معرفی سبک زندگی اسلامی، برخی با ازدواج مجدد دچار برخی تبعات شوند ولی نمی شود به راحتی و با بهانه های مختلف به طور کل با این سنت اسلامی مخالفت نمود.

    3- خدا یکی، محبت یکی و یار هم یکی نیز با بسیاری از آیات و احادیث منافات دارد و به قول حضرت رضا ع باید به دیوار کوفته شود.

    سؤال: یکی برای رضای خدا مشخص کند که کدام آیه و حدیث، اصل را بر تک همسری می داند و اینکه وفا فقط با تک همسری حاصل می شود و افرادی که ازدواج مجدد دارند خائن و شهوترانند؟!

    باید توجه داشت که نباید طوری موضع بگیریم که حلال الهی حرام جلوه داده شود و کسانی که شرایط ازدواج مجدد را دارند و بر اساس سنت نبوی (ص) و سیره معصومین (ع) و نیز سیره انبیاء الهی (ع) و حتی تصریح آیات قرآن و احادیث، اقدام به ازدواج مجدد می کنند به بی بند و باری و شهوترانی متهم شوند؛ و بدانیم که به هر طریق باید مشکل ازدواج و بحران کاهش نسل را با اقدامات شرعی و معقول حل نمود تا در آینده مجبور به عذر خواهی و استغفار نگردیم.

    امروز هر نوع فحشاء و منکری در فضای مجازی و حقیقی حلال است و فقط تعدد زوجات و ازدواج به موقع (سنین پایین)، عقد موقت، عقد دائم و ... حرام است و برخی با استفاده از این موضوعات سوء استفاده سیاسی می کنند. (بخصوص که نزدیک انتخابات مجلسیم و جریان غربگرا در کشور بخاطر عملکردشان منزوی و منفور جامعه شده است.)

    در زمان های قدیم رهبر معظم انقلاب و بیشتر علما و یا لا اقل برخی از ایشان طبق عرف آن زمان سیگار می کشیدند و امروز نیز برخی از بزرگان و متدینین در بسیاری از مباحث مربوط به سبک زندگی (اعم از مسائل پزشکی، خوردن، آشامیدن، نشستن، خوابیدن، مسواک زدن، حمام رفتن و ...، از سبک زندگی غربی استفاده می‌کنند و ممکن است با اجتهاد فقها و مشخص شدن عدم انطباق آن با سبک زندگی دینی، تغییر رویه دهند. در مسئله ازدواج نیز همین رویه است که متأسفانه امروز شاهد آنیم که جوانان ما بخاطر آلوده شدن با فرهنگ منحط غرب، دیر ازدواج می کنند؛ دیر بچه دار می شوند؛ با ازدواج مجدد مخالفند و کلاً تجرد و عدم تشکیل خانواده را می پسندند و نهایتاً بیشتر هدفشان از ازدواج ارضای غریضه جنسی و بهرمندی از دارایی های همسر و مسائل مادی است. حکومت نیز همه راه های ارضای جنسی از طریق حرام را در دسترس همگان قرار داده به گونه ای که امروزه عده زیادی ازدواج شرعی و قانونی را نوعی بی عقلی و بی تدبیری می دانند و جوانان را به تجرد تشویق می نمایند.

    نکته عجیب دیگر اینکه میبینیم برخی از طلاب خواهر و دختران متدین که اکثراً خود نیز مجرد و مشغول تحصیل و ... هستند هم بجای ترغیب سایر دختران به ازدواج به موقع و تشکیل خانواده در مقابل راهکارهای شرعی همچون تجدد زوجات، عقد موقت، ازدواج بهنگام در سنین کم، زود فرزند آوری و زیاد فرزند آوری و ... مواضع سرسختانه ای نشان می دهند و بیشترین واکنش های احساسی و متعصبانه را در این گونه موضوعات بخرج می دهند؛ و حال آنکه در مقابل کارشکنی های برخی مسئولین و نفوذی ها و ترویج انواع راهکارهای ضد دین در فضای حقیقی و مجازی کمترین مطالبه گری ها را از ایشان شاهد نیستیم.

    اهل تسنن عزیز کشورمان در این موضوع و کلاً مباحث مربوط به تشکیل خانواده و فرزند آوری جلوتر هستند. مباد که ما شیعیان نسبت به ازدیاد نسل شیعه غافل بمانیم.

  • جناب ابو محمد!
    ۱- اگر جنابعالی اساسا پیرو اباحه گری هستید از آنجا که حکم حضرت آقا (مد ظله) در باب چند همسری مباح است... خوب می توانید شخصا به باور خودتان جامه عمل بپوشید ... این همه اِنقلت برای چیست؟

    ۲- درجایی که چنین واقعیاتی را (مذکور در بند دومتان) در یافته اید دیگر به درازا بردن بحث به چه معناست؟

    ۳- تنها کسی که شمیمی از حُبّ اللّه در قلب خود دریافته منافاتی بین فرمایش حضرت آقا و امام رضا علیه السلام نمیبیند... ازیرا که منظر معصوم ع احد واحد است که تمامیت خلق و جعل زان اوست و واحد منظور رهبر عزیز هم در اشارت خاصه محدود نیست... این بینش ظرافت عارفانه دارد برادر... جر عاشق در نمی یابدش.

    ۴- آنچه ذیل واژه شاید در باب تبعات سوء تعدد زوجات آورده ای رخدادهای نزدیک به قطعیت اند و کسی هم با سنت الهی مخالفت ننموده!

    عزیز برادر، شیوع حرام توسط هر ابزاری که باشد (از تکنولوژی یا غیر از آن) از حکم حرام بودن آن گناهان نمی کاهد... حرام مطلقا حرام است و رواج و شیوع حکم شرع را زیر سوال نمی برد.. لذا با بازی با الفاظ، رهزن دقت کاربران نشوید...

    لذا اگر و تنها اگر ازدواج به شکل چند همسری از سوی شخصی صورت بگیرد در صورتی که شرایط منشاء تصمیم انجام آن ذیل دستورات و حکم صریح قرآن بوده باشد هرگز منتج به قضاوت غلط نمیشود مگر آنکه سوء نیت و یا همان تبعات مذکور دامنگیر آن بوده باشد فلذا حکمیت از مباح به همان عدم مستحب بودنش واجد نمود غالب شود ! در غیر اینصورت حرف مردم چه ارزشی خواهد داشت؟

    همچنین در باب آنچه در مورد فعالان عرصه سیاست گفته اید باید بدانید کسی که سیاستش عین دیانتش باشد نمیبایست از علنی کردن آن بهراسد! ابن تفکر که چه مواردی میتواند مانع کسب مقام در قدرت سیاسی شود خود حکایت قابل توجهی از نمایش اجرایی این افراد جهت بازی دادن افکار عمومی و متمایل به فریب است!

    ضمنا شرایط حاکم بر جامعه امروز محصول دورانی فراتر از تصور امروز ماست... عقبه آن ریشه در طراحی های پیچیده و رخنه انحطاط گران و منحط گرایان به فرهنگ این مرز و بوم دارد... یعنی هر آنچه که قدرت را به ضعف بدل ساخته منجمله کمیت و کیفیت نیروی انسانی این سرزمین را از ابعاد و جهات مختلفش.. فلذا چاره اندیشی بایسته است نه کوته فکری و اندک بینی.. ترویج و ترغیب به اقداماتی از این دست که میتواند وسعت مخرب تری ارائه دهد میبایست با دقت نظر بیشتری اِعمال شود..

    تک تک مسائل مطرحه در دو سه بند پایانی کامنت شما جای مباحثه مفصل دارد که اینجا جایز نیست.. اما بررسی جهات مختلف هر یک واژه چندان هم سخت و پیچیده نیست ... و دادن یک نسخه کم ارزش واجد یک واحد داروی کم اثر و پر عوارض برای درمان این همه درد نه موثر است و نه درمانگر ... پس جایز هم نیست!
    فعلا طبیب حد منع و مجاز را فرموده اند..
    جهت نسخه قطعی حتما چاره خواهیم کرد به کوری چشم دشمن...




  • در مورد توصیه حکیمانه رهبر معظم انقلاب در مورد تعدد زوجات باید عرض شود:

    1- ایشان در جلسه درس خارجشان فتوی دادند نه حکم شرعی؛ و مقلدین ایشان باید توجه داشته باشند که این امر مباح است (نه حرام) و در شرایط کنونی استحبابی ندارد.

    2- ایشان وضعیت فعلی جامعه را مناسب همه گیر شدن تعدد زوجات در جامعه نمی دانند و معتقدند که احتمالاً موجب سوء برداشت و سوء استفاده از این موضوع می شود. کما اینکه ممکن است برخی افراد بخواهند از این مسئله در جهت امیال نفسانی خود بهرگیری نمایند و این در هر مسئله شرعی دیگر نیز محتمل است؛ و نباید به خاطر فرصت طلبی شهوت پرستان به حلال الهی حمله ور شویم.

    4- ممکن است که با توجه فراگیر شدن سبک زندگی غربی در جهان و به تبع آن در کشور اسلامی ما و ضعف نهادهای فرهنگی در معرفی سبک زندگی اسلامی، برخی با ازدواج مجدد دچار برخی تبعات شوند ولی نمی شود به راحتی و با بهانه های مختلف به طور کل با این سنت اسلامی مخالفت نمود.

    3- خدا یکی، محبت یکی و یار هم یکی نیز با بسیاری از آیات و احادیث منافات دارد و به قول حضرت رضا ع باید به دیوار کوفته شود.

    سؤال: یکی برای رضای خدا مشخص کند که کدام آیه و حدیث، اصل را بر تک همسری می داند و اینکه وفا فقط با تک همسری حاصل می شود و افرادی که ازدواج مجدد دارند خائن و شهوترانند؟!

    باید توجه داشت که نباید طوری موضع بگیریم که حلال الهی حرام جلوه داده شود و کسانی که شرایط ازدواج مجدد را دارند و بر اساس سنت نبوی (ص) و سیره معصومین (ع) و نیز سیره انبیاء الهی (ع) و حتی تصریح آیات قرآن و احادیث، اقدام به ازدواج مجدد می کنند به بی بند و باری و شهوترانی متهم شوند؛ و بدانیم که به هر طریق باید مشکل ازدواج و بحران کاهش نسل را با اقدامات شرعی و معقول حل نمود تا در آینده مجبور به عذر خواهی و استغفار نگردیم.

    امروز هر نوع فحشاء و منکری در فضای مجازی و حقیقی حلال است و فقط تعدد زوجات و ازدواج به موقع (سنین پایین)، عقد موقت، عقد دائم و ... حرام است و برخی با استفاده از این موضوعات سوء استفاده سیاسی می کنند. (بخصوص که نزدیک انتخابات مجلسیم و جریان غربگرا در کشور بخاطر عملکردشان منزوی و منفور جامعه شده است.)

    در زمان های قدیم رهبر معظم انقلاب و بیشتر علما و یا لا اقل برخی از ایشان طبق عرف آن زمان سیگار می کشیدند و امروز نیز برخی از بزرگان و متدینین در بسیاری از مباحث مربوط به سبک زندگی (اعم از مسائل پزشکی، خوردن، آشامیدن، نشستن، خوابیدن، مسواک زدن، حمام رفتن و ...، از سبک زندگی غربی استفاده می‌کنند و ممکن است با اجتهاد فقها و مشخص شدن عدم انطباق آن با سبک زندگی دینی، تغییر رویه دهند. در مسئله ازدواج نیز همین رویه است که متأسفانه امروز شاهد آنیم که جوانان ما بخاطر آلوده شدن با فرهنگ منحط غرب، دیر ازدواج می کنند؛ دیر بچه دار می شوند؛ با ازدواج مجدد مخالفند و کلاً تجرد و عدم تشکیل خانواده را می پسندند و نهایتاً بیشتر هدفشان از ازدواج ارضای غریضه جنسی و بهرمندی از دارایی های همسر و مسائل مادی است. حکومت نیز همه راه های ارضای جنسی از طریق حرام را در دسترس همگان قرار داده به گونه ای که امروزه عده زیادی ازدواج شرعی و قانونی را نوعی بی عقلی و بی تدبیری می دانند و جوانان را به تجرد تشویق می نمایند.

    نکته عجیب دیگر اینکه میبینیم برخی از طلاب خواهر و دختران متدین که اکثراً خود نیز مجرد و مشغول تحصیل و ... هستند هم بجای ترغیب سایر دختران به ازدواج به موقع و تشکیل خانواده در مقابل راهکارهای شرعی همچون تجدد زوجات، عقد موقت، ازدواج بهنگام در سنین کم، زود فرزند آوری و زیاد فرزند آوری و ... مواضع سرسختانه ای نشان می دهند و بیشترین واکنش های احساسی و متعصبانه را در این گونه موضوعات بخرج می دهند؛ و حال آنکه در مقابل کارشکنی های برخی مسئولین و نفوذی ها و ترویج انواع راهکارهای ضد دین در فضای حقیقی و مجازی کمترین مطالبه گری ها را از ایشان شاه نیستیم.

    اهل تسنن عزیز کشورمان در این موضوع و کلاً مباحث مربوط به تشکیل خانواده و فرزند آوری جلوتر هستند. مباد که ما شیعیان نسبت به ازدیاد نسل شیعه غافل بمانیم.


  • جناب ابو محمد!
    ۱- اگر جنابعالی اساسا پیرو اباحه گری هستید از آنجا که حکم حضرت آقا (مد ظله) در باب چند همسری مباح است... خوب می توانید شخصا به باور خودتان جامه عمل بپوشید ... این همه اِنقلت برای چیست؟

    ۲- درجایی که چنین واقعیاتی را (مذکور در بند دومتان) در یافته اید دیگر به درازا بردن بحث به چه معناست؟

    ۳- تنها کسی که شمیمی از حُبّ اللّه در قلب خود دریافته منافاتی بین فرمایش حضرت آقا و امام رضا علیه السلام نمیبیند... ازیرا که منظر معصوم ع احد واحد است که تمامیت خلق و جعل زان اوست و واحد منظور رهبر عزیز هم در اشارت خاصه محدود نیست... این بینش ظرافت عارفانه دارد برادر... جر عاشق در نمی یابدش.

    ۴- آنچه ذیل واژه شاید در باب تبعات سوء تعدد زوجات آورده ای رخدادهای نزدیک به قطعیت اند و کسی هم با سنت الهی مخالفت ننموده!

    عزیز برادر، شیوع حرام توسط هر ابزاری که باشد (از تکنولوژی یا غیر از آن) از حکم حرام بودن آن گناهان نمی کاهد... حرام مطلقا حرام است و رواج و شیوع حکم شرع را زیر سوال نمی برد.. لذا با بازی با الفاظ، رهزن دقت کاربران نشوید...

    لذا اگر و تنها اگر ازدواج به شکل چند همسری از سوی شخصی صورت بگیرد در صورتی که شرایط منشاء تصمیم انجام آن ذیل دستورات و حکم صریح قرآن بوده باشد هرگز منتج به قضاوت غلط نمیشود مگر آنکه سوء نیت و یا همان تبعات مذکور دامنگیر آن بوده باشد فلذا حکمیت از مباح به همان عدم مستحب بودنش واجد نمود غالب شود ! در غیر اینصورت حرف مردم چه ارزشی خواهد داشت؟

    همچنین در باب آنچه در مورد فعالان عرصه سیاست گفته اید باید بدانید کسی که سیاستش عین دیانتش باشد نمیبایست از علنی کردن آن بهراسد! ابن تفکر که چه مواردی میتواند مانع کسب مقام در قدرت سیاسی شود خود حکایت قابل توجهی از نمایش اجرایی این افراد جهت بازی دادن افکار عمومی و متمایل به فریب است!

    ضمنا شرایط حاکم بر جامعه امروز محصول دورانی فراتر از تصور امروز ماست... عقبه آن ریشه در طراحی های پیچیده و رخنه انحطاط گران و منحط گرایان به فرهنگ این مرز و بوم دارد... یعنی هر آنچه که قدرت را به ضعف بدل ساخته منجمله کمیت و کیفیت نیروی انسانی این سرزمین را از ابعاد و جهات مختلفش.. فلذا چاره اندیشی بایسته است نه کوته فکری و اندک بینی.. ترویج و ترغیب به اقداماتی از این دست که میتواند وسعت مخرب تری ارائه دهد میبایست با دقت نظر بیشتری اِعمال شود..

    تک تک مسائل مطرحه در دو سه بند پایانی کامنت شما جای مباحثه مفصل دارد که اینجا جایز نیست.. اما بررسی جهات مختلف هر یک واژه چندان هم سخت و پیچیده نیست ... و دادن یک نسخه کم ارزش واجد یک واحد داروی کم اثر و پر عوارض برای درمان این همه درد نه موثر است و نه درمانگر ... پس جایز هم نیست!
    فعلا طبیب حد منع و مجاز را فرموده اند..
    جهت نسخه قطعی حتما چاره خواهیم کرد به کوری چشم دشمن...

  • رهبرم،پاینده باشی وپایدار.آمین.