علمایی که با دین مردم بازی می‌کنند


استاد شیخ حسین انصاریان


+ 
14

- 
0

عرض x طول

دکمه اشتراک گذاري تلگرام ارسال ويدئو در تلگرام

ارسال نظر
CAPTCHA
کد امنیتی زیر را وارد نمایید.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
نظرات
(برای مشاهده نظرات کلیک کنید)
  • سر انجام تحمیل یکسویه اطلاعات دینی و مذهبی گمراهی و کفر است
    ---
    اگر تعقل و تفکر و تدبر وتأمل و بردن مسائل حیاتی زندگی زیر محک پرسشگری عقلی برای شناخت و تشخیص سره از نا سره ی اندیشه ها و تفکرات و راه حلهای مسائل و مشاکل و تئوریهای زندگی عرضه شده به بشر اهمیتی نداشت خداوند در قرآن کریم بشر را به اندیشه وری و فکر ورزی و خردگرایی و برگزیدن بهترین سخنان عرضه شده به او در این کتاب آسمانی و در جایهای دیگر هرگز فرا نمی خواند.
    در قرآن هیچ نشانه ای از دعوت بشر به تحمیل یک سویه و پذیرفتن اجباری افکار و اندیشه های چگونگی زندگی وجود ندارد ؛ بلکه بشر همیشه به تفکر و تعقل و اندیشه وری و برگزیدن بهترینهای معقول در این زمینه فراخوانده شده است.
    تحمیل یکسویه اطلاعات یک نواخت و رم کردن از تقابل اندیشه ها و هشدار به مؤمنان به ضرورت چشم بستن به اندیشه های متعارض با هم ، هرگز شیوه های الهی قرآنی در رویا رویی با اندیشه های زندگی نیست.
    اصرار بر تزریق یک سویه اطلاعات به بشر بنام دین و مذهب و بستن راه به روی نگرش و تأمل در اندیشه های متعارض زندگی و منع پرسش گری و اندیشه وری در این زمینه ؛ پشت کردن به خواستهای قرآنی خداوند در این زمینه ی حیاتی است و بشر را بعلت این دگم گرایی نسبت به دین و مذهب به بد بینی و گمراهی و کفر دچار می سازد.
    خداوند اصرار ورزی تهی از تدبر و تأمل عقلی بر پذیرفتن هر اندیشه ای برای نیازهای زندگی بنام دین و مذهب ؛ سخت در قرآن تقبیح کرده و اصرار ورزان بر این روش را به گمراه تر از چهار پایان بی عقل توصیف کرده است.
    دین و مذهب برای سازمان دهی زندگی بشر نیاز حیاتی هستند ؛ بنا بر این باید متدینان بویژه جوانان متدین را در پذیرش هر آن چه بنام این ارزشها عرضه می شود و به پرسش گری برای برگزیدن بهترین یافته های عقلی در این زمینه عالمانه تشویق کرد و راه عقلانیت تهی از تعصب و افراط و تهی از بی تفاوتی و تفریط را در این نیاز حیاتی به روی آنان باز گذاشت.

  • منکران نقش وحی و عقل در اعتقاد گزینی بنام دین و مذهب توجه کنند!!!
    ---
    خداوند یکتا دانای مطلق در قرآن کریم توجه بشر را در دین گزینی و در انتخاب هر اعتقادی بنام دین و مذهب بر نقش وحی اصیل الهی از جمله قرآن در هدایت گری و بر نقش عقل بشری در پرسش گری تا رسیدن به حقیقت با به کار گیری لفظ : « یعقلون » بیش از بیست بار تاکید کرده است.
    خداوند در برخی از این آیات محکم مفصل ، با هشدار ، بشر را که این نقشها را نادیده می گیرند یا انکار می کنند بارها سخت نکوهش و سررنش کرده و به دچار شدن به خشم و عذاب الهی تهدید نموده است.
    بشر با تامل و تدبر به هشدارها و تاکیدهای فراوان خداوند در قرآن که همگی اتمام حجت اند باید بداند با سهل انگاری یا بی تفاوتی نسبت به نقش هدایت گر وحی اصیل الهی و نسبت به نقش پرسش گر عقل بشری یا با نادیده گرفتن این نقشها در اعتقاد گزینی بنام دین و مذهب چه پیامدها و چه سرانجام شومی برای آخر و عاقبت خود رقم می زند.