قرآن فرق میان اولیای الهی و غیر الهی را چگونه توصیف کرده است؟
---
اگر بشر فرق میان اولیای الهی و غیر الهی را از این آیات قرآنی: « مَا كَانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُؤْتِيَهُ اللَّهُ الْكِتَابَ وَالْحُكْمَ وَالنُّبُوَّةَ ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ كُونُوا عِبَادًا لِي مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلَكِنْ كُونُوا رَبَّانِيِّينَ بِمَا كُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتَابَ وَبِمَا كُنْتُمْ تَدْرُسُونَ . وَلَا يَأْمُرَكُمْ أَنْ تَتَّخِذُوا الْمَلَائِكَةَ وَالنَّبِيِّينَ أَرْبَابًا أَيَأْمُرُكُمْ بِالْكُفْرِ بَعْدَ إِذْ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ » ﴿ ۷۹ و ۸۰ سوره آل عمران ﴾ نشناسد بی تردید دچار گمراهی و گناهان کبیره ی نابخشودنی رقیب سازی برای خداوند و کفر خواهد شد.
کدام دین داری و مذهب داری به بی دینی و لامذهبی می انجامد؟
---
خداوند مهربان در قرآن کریم در آیات محکم و مفصلی که حد و مرزها و بایدها و نبایدها و نویدها و هشدارهای شناختهای قرآنی چند گانه که فرهنگ دینداری و مذهب داری خدا پسندانه را تعیین و مشخص می سازند شیوه های دین داری و مذهب داری درست را در زمینه ی هر یک از این شناختها برای بشر بعنوان اتمام حجت مشخص و آشکار ساخته است .
خداوند در قرآن در آیات 103 تا 106 سوره کهف و در آیات بسیاری دیگر با تاکید به بشر هشدار داده است که سر انجام و نتیجه ی یک عمر دین داری و مذهب داری که شیوه های درست مذکور در آن رعایت نشوند محکوم به بطلان و تباهی و نابودی و زمینه سازی برای گمراهی بشر است و در آخرت بشر را به عذاب الهی پایان ناپذیر ابدی و نابخشودنی گرفتار خواهد کرد.
وظیفه و مسئولیت دینی و مذهبی تخلف ناپذیر همه دین شناسان مسلمان و همه ی مراجع و سازمانهای متولی آموزش و تبلیغ دین و مذهب است ، اگر به نقش حیاتی و سرنوشت ساز شناختهای فرهنگ دین داری و مذهب داری قرآنی ایمان دارند، برای مصون نگه داشتن دین داری و مذهب داری توده های مسلمان متدین از کج روی و انحراف و جلوگیری از تباه شدن حاصل یک عمر دین داری و مذهب داری انان ؛ ضمن آگاهی کامل به شناختهای این فرهنگ ؛ به گرد آوری و طبقه بندی علمی موضوعی آیات محکم و مفصل این شناختها و سازماندهی علمی روشمند این شناختهابپردازند و نتیجه را ، با استفاده از همه انواع رسانه های همگانی ، متناسب با سطوح علمی قشرهای مختلف جوامع مسلمان برای آموزش و تبلیغ در اختیار این قشرها در همه مراکز آموزشی و تبلیغی قرار دهند.
وظیفه و مسئولیت خطیر یاد آوری شده در این نوشته ایجاب می کند برای ثمر بخش و خدا پسندانه شدن نتیجه ی آموزش و تبلیغ دین و مذهب بی تردید باید با ضابطه مندی و قانون مندی از هرگونه آموزش و تبلیغ دین و مذهب که با شیوه های قرآنی مذکور در تضاد و تعارض تشخیص داده می شود ، با ایجاد زمینه های آگاهی عمومی در جوامع مسلمان و با نظارت و پیگیری دقیق عالمانه ؛ از شیوه های متضاد و متعارض پیوسته جلوگیری به عمل آید.
---
اگر بشر فرق میان اولیای الهی و غیر الهی را از این آیات قرآنی: « مَا كَانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُؤْتِيَهُ اللَّهُ الْكِتَابَ وَالْحُكْمَ وَالنُّبُوَّةَ ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ كُونُوا عِبَادًا لِي مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلَكِنْ كُونُوا رَبَّانِيِّينَ بِمَا كُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتَابَ وَبِمَا كُنْتُمْ تَدْرُسُونَ . وَلَا يَأْمُرَكُمْ أَنْ تَتَّخِذُوا الْمَلَائِكَةَ وَالنَّبِيِّينَ أَرْبَابًا أَيَأْمُرُكُمْ بِالْكُفْرِ بَعْدَ إِذْ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ » ﴿ ۷۹ و ۸۰ سوره آل عمران ﴾ نشناسد بی تردید دچار گمراهی و گناهان کبیره ی نابخشودنی رقیب سازی برای خداوند و کفر خواهد شد.
---
خداوند مهربان در قرآن کریم در آیات محکم و مفصلی که حد و مرزها و بایدها و نبایدها و نویدها و هشدارهای شناختهای قرآنی چند گانه که فرهنگ دینداری و مذهب داری خدا پسندانه را تعیین و مشخص می سازند شیوه های دین داری و مذهب داری درست را در زمینه ی هر یک از این شناختها برای بشر بعنوان اتمام حجت مشخص و آشکار ساخته است .
خداوند در قرآن در آیات 103 تا 106 سوره کهف و در آیات بسیاری دیگر با تاکید به بشر هشدار داده است که سر انجام و نتیجه ی یک عمر دین داری و مذهب داری که شیوه های درست مذکور در آن رعایت نشوند محکوم به بطلان و تباهی و نابودی و زمینه سازی برای گمراهی بشر است و در آخرت بشر را به عذاب الهی پایان ناپذیر ابدی و نابخشودنی گرفتار خواهد کرد.
وظیفه و مسئولیت دینی و مذهبی تخلف ناپذیر همه دین شناسان مسلمان و همه ی مراجع و سازمانهای متولی آموزش و تبلیغ دین و مذهب است ، اگر به نقش حیاتی و سرنوشت ساز شناختهای فرهنگ دین داری و مذهب داری قرآنی ایمان دارند، برای مصون نگه داشتن دین داری و مذهب داری توده های مسلمان متدین از کج روی و انحراف و جلوگیری از تباه شدن حاصل یک عمر دین داری و مذهب داری انان ؛ ضمن آگاهی کامل به شناختهای این فرهنگ ؛ به گرد آوری و طبقه بندی علمی موضوعی آیات محکم و مفصل این شناختها و سازماندهی علمی روشمند این شناختهابپردازند و نتیجه را ، با استفاده از همه انواع رسانه های همگانی ، متناسب با سطوح علمی قشرهای مختلف جوامع مسلمان برای آموزش و تبلیغ در اختیار این قشرها در همه مراکز آموزشی و تبلیغی قرار دهند.
وظیفه و مسئولیت خطیر یاد آوری شده در این نوشته ایجاب می کند برای ثمر بخش و خدا پسندانه شدن نتیجه ی آموزش و تبلیغ دین و مذهب بی تردید باید با ضابطه مندی و قانون مندی از هرگونه آموزش و تبلیغ دین و مذهب که با شیوه های قرآنی مذکور در تضاد و تعارض تشخیص داده می شود ، با ایجاد زمینه های آگاهی عمومی در جوامع مسلمان و با نظارت و پیگیری دقیق عالمانه ؛ از شیوه های متضاد و متعارض پیوسته جلوگیری به عمل آید.