امام رضای ایرانی


این روش امامت بر مردم با تفکرات مختلف موجب شد که علی بن موسی الرضا در ایران، غیر از محور هویت دینی تبدیل به یک هویت ملی نیز شود...


+ 
5

- 
0
ارسال در 1400/4/12 ساعت 13:34 2021-7-3 13:34:07
محسن
توسط محسن


عرض x طول

دکمه اشتراک گذاري تلگرام ارسال ويدئو در تلگرام

ارسال نظر
CAPTCHA
کد امنیتی زیر را وارد نمایید.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
نظرات
(برای مشاهده نظرات کلیک کنید)
  • بابی انت و امی

  • چرا حرمت و قدسیت دین خدا و مذهب اهل بیت را پاس نمی داریم؟؟؟!!!
    ---
    آن چه که نزد خداوند سر بلندی پیامبر و اهل بیت مطهر آن حضرت را فراهم می سازند پایبندگی همیشگی شیعان به احکام و اعتفادات قرآن است که این بزرگان جان و عزیز ترینهای خود را در راه تبلیغ آنها و دفاع از آنها فداکردند.
    پرداختن به من در آوردیها و خرافات و جعلیات ضد قرآن و عقل بنام پیامبر و اهل بیت و ترویج این ضد ارزشها ؛ بحکم قرآن بیزرای این بزرگان را در محضر خداوند در قیامت از مدعیان پیروی از مذهب اهل بیت مظلوم پیامبر فراهم می سازد.
    بشر با دانش ناچیز خود حق ندارد ، با وارونه جلوه دادن مودت اهل بیت و با انبوهی از خرافات و من در آوردیها و جعلیات بیگانه با قرآن وعقل بجای خداوند فراتر از احکام و اعتقادات قرآن پیوسته برای دین خدواند احکام و اعتقادات من در آوردی قرآن ستیز و عقل گریز ابتکار کند و به دین و مذهب بیافزاید و ارزشها الهی را بدنام و مسخره ی خاص و عام کند و دین و مذهب را به کالای کاسبی حرام دین فروشان و مذهب فروشان تبدیل کند.

  • توطئه های دشمنان جهان اسلام را چگونه باید رسوا و خنثی ساخت؟
    ---
    بی توجهی و بی تفاوتی مخاطبان و سایر کاربران رسانه ها در جوامع مسلمان بویژه مراجع دین شناسی این جوامع به نظرات گونا گون دینی و مذهبی مطرح در رسانه ها بدون هیچ نقد و تجزیه و تحلیل علمی لازم ؛ مسئله شگفت آور وبهت آوری است در کشور ها اسلامی و بویژه در کشور ما که زنگ خطر لوث و نابود شدن حیثیت احکام و اعتقادات دین توحیدی خدا را در جوامع مسلمان به بلند ترین صدا در می آورد.
    اگر این بی توجهی و بی تفاوتی با دیدگاه های ناقدانه تحلیلی علمی بر پایه ی آمار و ارقام علمی ریشه یابی و چاره جویی نشوند و حد اقل دین شناسان نظام اسلامی ایران این ریشه یابی و چاره جویی را جدی نگیرند سکوت آنان در مقابل این وضعیت فاجعه بار بجز نشانه ی خروج دین و مذهب از جایگاه علمی خود در جامعه چه نشانه ی دیگری می تواند داشته باشد؟؟؟
    بی توجهی و بی تفاوتی نسبت به مسائل علمی حیاتی دین توحیدی خداوند با وجودآیات بسیاری در قرآن ، که نسبت به کنار رفتن دین خرد گرای خداوند از فرهنگ جامعه و جایگزین شدن آن با انبوهی روز افزون از من در آوردیها و خرافات و جعلیات متضاد با محکمات قرآن و غیر قابل اثبات عقلی ، هشدار می دهند هرگز خدا پسندانه و قابل توجیه نیست.
    سرایت ضد ارزشهای ساخته و پرداخته ی ذهن ناقص بشر به رسانه های همگانی و همه ی محافل دینی ومذهبی در همه جا ؛ بی تردید وفا داری و مسئولیت شناسی مراجع دین شناسی جهان اسلام بویژه مراجع منتسب به نظام اسلامی را نسبت به ضرورت حفاظت حکیمانه ی علمی قرآنی و عقلی از ارزشهای اصیل توحیدی دین خداوند ؛ زیر سئوال می برد.
    برای سکوت این مراجع نسبت به سرنوشت دین توحیدی خداوند بجز بی ارزش شدن دین خدا و مذهب توحیدی اهل بیت پیامبر حتی نزد این مراجع دلیل دیگری نمی توان یافت .
    هزینه شدن روزه مره ی تریلیونها پول رایج کشورها در مراسم و شعایر و مناسک من در آوردی عوام پسند برخاسته از تخیلات ذهنی پوچ بشر و بیگانه با شناختهای قرآنی که منجر به تعمیق شکاف و جدایی میان جوامع مسلمان می شوند و هیچ بازده مثبت و سازنده ای برای پیشرفت و شکوفایی و رفاه و آسایش و امنیت علمی معنوی و مادی جوامع مسلمان ندارند و با اصراری قرآن ستیز و منطق گریز به این مظاهر ضد قرآن و عقل دامن زده می شود نشانه ی چیست و جوامع مسلمان را به کدام ناکجا آباد سوق می دهد؟؟؟!!!
    اگر در صد اندکی دانشمند دین شناس آگاه به دین قرآنی - توحیدی خداوند وجود داشت و این در صد با جرئت و شهامت خدا پسندانه وفادار و دلسوز و مدافع احکام و اعتقادات خرد گرای رحمت آفرین این دین توحیدی بود و مردم را با سازمان یافتگی ضابطه مند و تحلیهای علمی قرآنی و عقلی به فجایعی که بنام دین و مذهب دامن گیر جوامع مسلمان است آگاه می ساخت ؛ هیچگاه سرنوشت این جوامع به دست دشمنان بیگانه نمی افتاد و هرگز این دشمنان بیگانه ی چپاولگر نمی توانستند جوامع مسلمان را به هر نحوی که منافع این دشمنان را تامین و تضمین می کند به تعمیق شکاف و جدایی میان خود دچار کنند.
    دشمنان بیگانه جهان اسلام با ترفندهای پلید خود جوامع مسلمان را فریب می دهند و با دامن زدن به مسائل تفرقه بر انگیز ضد قرآن و عقل این جوامع را به جان هم می اندازند تا خود این جوامع با راه اندازی کشتارها و ویرانگریها و آواره سازیهای دست جمعی میان خود ؛ اهداف پلید چپاولگریهای این دشمنان را ندانسته و ناخواسته تامین و تضمین نمایند.
    دانشمندان دلسوز صلح و امنیت و رفاه جوامع مسلمان باید بابسیج شدن و الهام گرفتن از رهنمودهای انسان ساز و وحدت بخش و سعادت آفرین قرآنی دین توحیدی خداوند به خود آیند و بنفع تامین و تضمین صلح و ارآمش و امنیت و رفاه در جوامع خود توطئه های پلید فتنه بر انگیز و تفرقه افکنانه دشمنان جهان اسلام و نوکران و مزدوران این دشمنان را ، با شناسایی و با معرفی این نوکران و مزدوران به جوامع خود ، رسوا کنند و این توطئه ها را خنثی سازند.

  • سرنوشت آخرت خصومتگران با روشنگریهای قرآنی چیست ؟َ
    ---
    اصرار بر خصومت گری با روشنگریهای قرآنی ؛ درد و بلا را برای خصم از جانب خداوند قهار می آورد .
    دوستی با روشنگریهای قرآنی هدایت گر ؛ دربهای همه ی خوشیهای دنیا و آخرت را با لطف خداوند مهربان به روی دوست باز می کند .
    بستن خرافات و من در آوردیها و جعلیات متضاد با قرآن و عقل بنام دین و مذهب به پیامبر و اهل بیت مطهر آن حضرت ؛ دشمنی با روشنگریهای شناختهای فرهنگ دین داری و مذهب داری درست و بی نقص قرآنی است .
    این بدعتها بی تردید ارواح طاهره ی این بندگان مقرب را زجر می دهند و این بزرگان پاک ؛ مروجان این بدعتها را در قیامت در محضر خداوند نفرین خواهند کرد.
    بنا به تاکیدهای قرآن ؛ پیامبر و اهل بیت آن حضرت و سایر پیامبران و بندگان مقرب خدا بیزاری خود را از این بدعت گزاران از خدا بی خبر و پیرو شیطان و از پیروان این بدعت گزاران اعلام خواهند نمود .
    هدف از اصرار بر روشنگریهای قرآنی پاک نگه داشتن دامن پیامبر اکرم و اهل بیت مطهر آن حضرت از لوث وننگ بدعتها و جعلیات ضد قرآن و عقل است که دین و مذهب را بنفع دشمنان همیشه بدنام و منفور می سازند.
    دفاع از محکمات مفصل قرآن و عقل دفاع از پیامبر و اهل بیت پیامبر است که جان نثار اهداف والای قرآن و پاسداران وفادار این اهداف الهی بودند.
    باید با هوشیاری علمی قرآنی و عقلی ترفندهای دشمنان قرآن را ، که با بهتانهای شیطانی گوناگون نثار مدافعان قرآن می کنند شناخت ، و این بهتانها را با دلایل محکم قرآنی و عقلی به سینه های این مفتریان ارتش شیطان و دشمن خدا کوباند.

  • در جواب شما برادرگرامی باید بگویم که شما پیامبر (ص)را قبول داری؟ اگر قبول داری ایشان فرمودند من دوچیز در میان شما میگذارم تا گمراه نشوید وبه آنان تمسک جوئید.20حدیث نبوی در خصوص امیر المومنین(ع)؛

    انت اخى و وزیرى و وارثى و خلیفتى من بعدى. كفایة الطالب ص 205 (حدیث نبوى)
    1ـ حدیث غدیر: علماء و مفسرین از عامه و خاصه نوشته‏اند كه پیغمبر اكرم صلى الله علیه و آله موقع مراجعت از حجة الوداع در غدیر خم توقف نموده و پس از ایراد خطبه به مردم فرمود آیا من نسبت به شما اولى به تصرف نیستم؟ عرض كردند چرا؟ فرمود: من كنت مولاه فهذا على مولاه؛ هر كس كه من مولا و صاحب اختیار او هستم این على مولاى او خواهد بود و بدین ترتیب او را به ولایت و پیشوائى مردم منصوب گردانید.

    2ـ حدیث منزلت: احمد بن حنبل و شیخ سلیمان بلخى و ابن صباغ مالكى و دیگران نوشته‏اند كه پیغمبر صلى الله علیه و آله به على علیه السلام فرمود: انت منى بمنزلة هارون من موسى الا انه لا نبى بعدى.

    یعنى تو از من به منزله هارونى از موسى جز این كه پس از من پیغمبرى نخواهد بود، بحرانى در كتاب غایة المرام یكصد حدیث از عامه و هفتاد حدیث از خاصه در این مورد نقل كرده است.

    3ـ حدیث یوم الانذار: رسول اكرم صلى الله علیه و آله در اوائل بعثت به فرمان خداى تعالى اقوام نزدیك خود را جمع نموده و رسالت خویش را بآنان ابلاغ فرمود و در همان مجلس اعلام نمود كه هر كس از شما در پذیرفتن دعوت من سبقت جوید او پس از من جانشین من خواهد بود، از میان تمام آنان فقط على علیه السلام دعوت آن حضرت را پذیرفت و رسول اكرم صلى الله علیه و آله فرمود: انت اخى و وزیرى و وارثى و خلیفتى من بعدى. (تو برادر و وزیر و وارث من و جانشین من پس از من هستى) این حدیث از مهمترین احادیثى است كه در مورد خلافت على علیه السلام هر گونه عذر و بهانه را از میان بر می دارد زیرا پیغمبر اكرم صلى الله علیه و آله خلافت على علیه السلام را توأم با نبوت خود در همان موقع ابلاغ فرموده است و این مطلب تقریبا در تمام كتب تاریخ و تفسیر و حدیث اهل سنت ذكر شده است و در فصل سوم بخش یكم كتاب تا حدى در این مورد توضیحات لازمه داده شده است .

    4ـ حدیث ثقلین: در كتب معتبره عامه و خاصه با اختلاف کمی در كلمات و الفاظ نقل شده است كه هنگامی كه رحلت رسول اكرم نزدیك شد فرمود: انى تارك فیكم الثقلین كتاب الله و عترتى اهل بیتى و انهما لمن یفترقا حتى یردا على الحوض. (من در میان شما دو چیز بزرگ و وزین میگذارم كتاب خدا و عترتم را و آن دو هرگز از یكدیگر جدا نشوند تا در كنار حوض بر من وارد گردند.)
    حدیث ثقلین از احادیث مسلم و قطعى است كه به سندهاى بسیار و عبارات مختلفى روایت شده و سنى و شیعه به صحتش اعتراف و اتفاق دارند و از این حدیث ‏و امثال آن چند مطلب مهم استفاده میشود:

    1ـ همچنان كه قرآن تا قیامت در بین مردم باقى میماند عترت پیغمبر نیز تا قیامت باقى خواهد ماند یعنى هیچ زمانى از وجود امام و رهبر حقیقى خالى نمیگردد.

    2ـ پیغمبر اسلام به وسیله این دو امانت بزرگ تمام احتیاجات علمى و دینى مسلمین را تأمین نموده و اهل بیتش را به عنوان مرجع علم و دانش به مسلمین معرفى كرده و اقوال و اعمالشان را معتبر دانسته است.

    3ـ قرآن و اهل بیت نباید از هم جدا شوند و هیچ مسلمانى حق ندارد از علوم اهل بیت اعراض كند و خودش را از تحت ارشاد و هدایت آنان بیرون نماید.

    4ـ مردم اگر از اهل بیت اطاعت كنند و به اقوال آنها تمسك جویند گمراه نمیشوند و همیشه حق در نزد آنها است.

    5ـ جمیع علوم لازمه و احتیاجات دینى مردم در نزد اهل بیت موجود است و هر كس از آنها پیروى نماید در ضلالت واقع نمیشود و به سعادت حقیقى نائل میگردد یعنى اهل بیت از خطاء و اشتباه معصومند و به واسطه همین قرینه معلوم میشود كه مراد از اهل بیت و عترت تمام خویشان و اولاد پیغمبر نیست بلكه افراد معینى میباشند كه از جهت علوم دین كامل باشند و خطاء و عصیان در ساحت وجودشان راه نداشته باشد تا صلاحیت رهبرى داشته باشند و آنها عبارتند از على علیه السلام و یازده فرزندش كه یكى پس از دیگرى به امامت منصوب شده‏اند.

    5ـ حدیث سفینة: از ابن عباس و دیگران نقل شده است كه پیغمبر اكرم صلى الله علیه و آله فرمود: مَثل اهل بیتى مَثل سفینة نوح من ركبها نجا و من تخلف عنها غرق ؛ مثل خاندان من داستان كشتى نوح است هر كه سوار آن شد نجات یافت و هر كه تخلف نمود غرق گردید.

    محمد بن ادریس شافعى ضمن اشعار خود به این حدیث اشاره كرده و گوید:

    و لما رأیت الناس قد ذهبت بهم مذاهبهم فى ابحر الغى و الجهل‏
    ركبت على اسم الله فى سفن النجا و هم اهل بیت المصطفى خاتم الرسل‏
    و امسكت حبل الله و هو ولاءهم‏ كما قد امرنا بالتمسك بالحبل.

    یعنى چون مردم را غرق دریاهاى گمراهى و نادانى دیدم به نام خداى تعالى در كشتیهاى نجات كه آنها خاندان رسالت و اهل بیت خاتم الانبیاء صلى الله علیه و آله هستند تمسك جستم و به حبل خدا كه دوستى آن خاندان است تمسك جستم همچنان كه به ما امر شده است كه به آن حبل الله تمسك جوئیم.

    حضرت علی علیه السلام

    6ـ حدیث حق: علماى عامه و خاصه به طرق مختلفه نقل كرده‏اند كه رسول خدا صلى الله علیه و آله فرمود: على مع الحق و الحق مع على. (على همیشه همراه با حق بوده و حق هم با على است) بحرانى در غایة المرام پانزده حدیث از عامه و یازده حدیث از خاصه در این مورد نقل كرده است.

    7ـ ان علینا منى و انا منه و هو ولى كل مؤمن بعدى ؛ على از من و من هم از او هستم و او ولى هر مؤمنى است) .

    8ـ لكل نبى وصى و وارث و ان علیا وصیى و وارثى ؛ براى هر پیغمبرى جانشین و وارثى است و البته جانشین و وصى من هم على است.

    9ـ من اطاعنى فقد اطاع الله و من عصانى فقد عصى الله، و من اطاع علیا فقد اطاعنى و من عصى علیا فقد عصانى ؛ هر كس مرا اطاعت كند خدا را اطاعت كرده است و هر كه مرا نافرمانى كند خدا را نافرمانى كرده است، و كسی كه على را اطاعت كند مرا اطاعت كرده و هر كه على را نافرمانى كند مرا نافرمانى كرده است.

    10ـ انا و على حجة الله على عباده ؛ من و على حجت خداوندیم بر بندگانش.

    11ـ على مع القرآن و القرآن مع على لا یفترقان حتى یردا على الحوض ؛ على با قرآن و قرآن با على است آن دو از هم جدا نمیشوند تا كنار حوض كوثر بر من وارد شوند.

    12ـ ما انا سددت ابوابكم و فتحت باب على و لكن الله فتح باب على و سد ابوابكم ؛ (رسول اكرم فرمود در خانه‏هاى ابوبكر و عمر و عباس بن عبدالمطلب و دیگران را كه به مسجد باز میشد مسدود كردند و فقط در خانه حضرت امیر را باز گذاشتند، عباس بن عبدالمطلب علت این امر را از حضرتش پرسید پیغمبر صلى الله علیه و آله چنین فرمود) من درهاى خانه‏هاى شما را نبستم و در خانه على را باز نگذاشتم و لكن خداوند درهاى شما را مسدود كرد و در خانه على را باز گذاشت.

    13ـ ان الله جعل ذریة كل نبى فى صلبه و جعل ذریتى فى صلب على بن ابیطالب ؛ خداوند نسل و اولاد هر پیغمبرى را در صلب او قرار داد و ذریه مرا در صلب على بن ابیطالب گذاشت.

    14ـ یا على انت اول المؤمنین ایمانا و اول المسلمین اسلاما و انت منى بمنزلة هارون من موسى ؛ یا على تو اولین كسى هستى از مؤمنین كه ایمان آوردى و اولین كسى از مسلمین هستى كه اسلام آوردى و نسبت تو به من به منزله هارون است به موسى.

    15ـ انت اخى فى الدنیا و الآخرة ؛ (رسول اكرم صلى الله علیه و آله میان هر دو نفر از اصحابش عقد اخوت بست. على علیه السلام در حالی كه چشمانش اشگ آلود بود آمد و عرض كرد یا رسول الله میان اصحاب عقد اخوت برقرار كردى و مرا با كسى برادر ننمودى پیغمبر صلى الله علیه و آله فرمود) تو در دنیا و آخرت برادر منى.

    16ـ انا سید النبیین و على سید الوصیین و ان اوصیائى بعدى اثنى عشر اولهم على و آخرهم القائم المهدى علیه السلام ؛ من سرور انبیاء و على سرور اوصیاء است و البته اوصیاى من پس از من دوازده نفرند كه اولى آنها على و آخرشان قائم مهدى میباشد. (در این حدیث علاوه بر خلافت على علیه السلام به خلافت ائمه دیگر نیز اشاره شده است.)

    17ـ من احب علیا فقد احبنى و من ابغض علیا فقد ابغضنى و من اذى علیا فقد اذانى و من اذانى فقد اذى الله ؛ هر كه على را دوست بدارد مرا دوست داشته و هر كه على را دشمن بدارد با من دشمنى كرده است و كسی كه على را اذیت كند مرا آزار رسانده و هر كه مرا آزار رساند خدا را آزار نموده است.

    18ـ حب على بن ابیطالب یأكل السیئات كما تأكل النار الحطب ؛ دوستى على بن ابى طالب بدیها را میخورد (از بین مى‏برد) همچنان كه آتش هیزم را میخورد (میسوزاند) .

    19ـ انا مدینة العلم و على بابها فمن اراد العلم فلیأت الباب ؛ من شهرستان علم هستم و على هم دروازه آنست پس هر كه علم را بخواهد باید از در آن وارد شود.

    20ـ یا على خلقت انا و انت من شجرة، فانا اصلها و انت فرعها و الحسن و الحسین اغصانها فمن تعلق بغصن منها ادخله الله الجنة ؛ رسول اكرم صلى الله علیه و آله به على علیه السلام فرمود من و تو از یك درختى آفریده شده‏ایم كه من ریشه آن درخت و تو فرع (تنه) آن هستى و حسن و حسین شاخه‏هاى آن میباشند پس هر كس به یكى از آن شاخه‏ها بیاویزد خداى تعالى او را داخل بهشت گرداند

  • حکمت چیست؟
    ---
    « لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ » ﴿ آیه ۱۶۴ سوره آل عمران ﴾.
    حکمت هر گفتار و رفتاری است که بشود با اصول منطق عقلی استدلال علمی آن را کاملا بی کاستی و فزونی به اثبات رساند و نشود با این اصول آن را رد و نقض و انکار نمود.
    خداوند در قرآن کریم بندگان برخوردار از نعمت الهی حکمت را به بندگان برخوردار از خیر فراوان و تنها صاحب دلان با خرد توصیف کرده است:« يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَنْ يَشَاءُ وَمَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرًا كَثِيرًا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ » ﴿ آیه ۲۶۹ سوره بقره ﴾.
    سخن و رفتار بی نقص خداوند جهان هستی از مرتبه ی اوج حکمت برتر برخوردار است و بر سخنان و رفتارهای همه ی آفریدگان عاقل برتری دارد و در قضاوت و داوری و در اعتقاد گزینی دینی و مذهبی ، سخن و رفتار خداوند باید بر سایر سخنها و رفتارها برتری و حاکمیت مطلق بلا منازع داشته باشد.
    هر دین دار و مذهب داری اگر سخن بی نقص خداوند در قرآن را ملاک و معیار ارزیابی و تشخیص درستی و نادرستی احکام و باورهای دینی و مذهبی غیر قرآنی خود قرار ندهد ؛ دین داری و مذهب داری او نزد خداوند باطل و بی ارزش است .
    با وجود قرآن در دست رست رس همگان احکام و اعتقادات خارج از قرآن اگر با احکام و اعتقادات قرآن همگنی و هماهنگی و تجانس نداشته باشند بی تردید باطل اند.
    با توجه به اصل قرآنی انحصار تعیین احکام و اعتقادات دین و مذهب به خداوند« أَلَا لِلَّهِ الدِّينُ الْخَالِصُ وَالَّذِينَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِهِ أَوْلِيَاءَ مَا نَعْبُدُهُمْ إِلَّا لِيُقَرِّبُونَا إِلَى اللَّهِ زُلْفَى إِنَّ اللَّهَ يَحْكُمُ بَيْنَهُمْ فِي مَا هُمْ فِيهِ يَخْتَلِفُونَ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي مَنْ هُوَ كَاذِبٌ كَفَّارٌ « ﴿ آیه ۳ سوره زمر ﴾ پایبندی بشر به احکام و اعتقادات باطل خارج از قرآن گناه کبیره ی نابخشودنی رقیب تراشی برای خداوند است و این پایبندی برای بشر عذاب ابدی پایان ناپذیر دارد.