بالکانیزاسیون ، خطری که بیخ گوش افغانستان است


مربوط به سخنرانی #استاد_حسن_عباسی جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه گیلان

۱۵ شهریور ۱۴۰۰


+ 
30

- 
1

عرض x طول

دکمه اشتراک گذاري تلگرام ارسال ويدئو در تلگرام

ارسال نظر
CAPTCHA
کد امنیتی زیر را وارد نمایید.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
نظرات
(برای مشاهده نظرات کلیک کنید)
  • طالبان با چه حقی می خواهد خوانش تنگ نظرانه ی مولویان سلفی خود را بجای اسلام رحمانی قرآن بر جهان تحمیل کند؟؟؟!!!
    ---
    مولویان سلفی گروه طالبان با خوانش خشونت بار خود از تفسیر غلط چند آیه مربوط به جهاد که در شرایط دشوار سالهای آغازین بعثت پیامبر اسلام نازل گردیده اند؛ حق ندارند این خوانش از تفسیر را بر دهها آیات رحمانی خداوند که پس از این سالها سر تا سر قرآن را فرا گرفتند ؛ بنام امارت اسلامی بر مردم مسلمان صلح دوست افغانستان و جهان تحمیل نمایند.
    تحمیل امارت اسلامی با دیدگاه این مولویان یقینا ادعایی است بی جا که با حکومت عدالت محور خدا پسندانه هیچ ارتباطی ندارد و درک غلط این مولویان از دین خدا را ظالمانه و جنون آمیز بر تر و ارجح تر از علم خدا و از سیره ی قرآنی پیامبر اسلام مطرح می کند.
    طالبان با این دیدگاه قرآن ستیز و خرد گریز ؛ ظاهرا بجای بر قراری صلح و امنیت و آرامش ؛ می خواهند با راه اندازی کشتار و ویرانگری و آواره سازی و قربانی جان ده ها میلیون مردم بی گناه بی پناه و هدر دادن بیت المال مسلمانان ؛ حکومت خود را بر افغانستان و منطقه و جهان تحمیل کنند.
    بی تردید این طرز تفکر قرآن ستیز خرد گریز خشونت بار و غرق در خون ؛ در دین رحمانی خداوند مهربان و در قانون و عرف عقلای انسان دوستانه ی بشر هیچ جایگاهی ندارد و خود و صاحبان خود را دیر یازود حتما به زوال و نابودی سوق خواهد داد.

  • سطربندی پیام فوق شبیه میهمانی است که تقریباً همیشه و اغلب بهمه پرخاش می کند و در بسیاری موارد هم از او شگایت دارند و جو روشنگری نیز از صحنه برخورد روشنگرایانه به کشمکش های خیابانی تقلیل یافته. اما محتوای پیام در جهت رحمانیت و بر خلاف تند روی است.این فضول باشی چه نتیجه ای می توان تصور کند؟ آیا توانسته ایم توجه میهمان را به ابعاد دیگر اسلام عزیز منعطف کنیم؟ یا نویسنده فرد دیگریست که به سبک میهمان صفحه آراسته؟ اگر چنین است ، با چه نیتی؟
    بنابراین پیشنهاد می شود که نظرات مزین به عددی ، حرفی یا نشانه ای شود تا هم ذات فضول باشی ( خودم رو عرض می کنم ) تسکین پیدا کند و هم هدف پاسخ روشن باشد که بکدام سو است.
    نکته بعد در رابطه با هندوانه سر بسته طالبان. معتقدم که هنوز روشن نیست که برادران طالبانی از تجربیات این دو سه دهه استفاده خواهند کرد یا خیر ؟ اگر چه اعلام شد که مدارس در افغان ستان باز شده ولی بدون حضور بانوان آینده ، که این نشانه خوبی نیست اما هنوز برای قضاوت زود است. در عین حال باید بتوانیم طرفداران طالبان را با احادیثی از قبیل : طَلَبُ الْعِلْمِ فَرِيضَةٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ در مورد تحصیل علم و ان شاءالله در موارد دیگر یاری دهیم و نه اینکه طرد کنیم. نمونه خود ایران اسلامی ، که مدرسه برای هر دو گروه هست اما جداگانه و با استفاده از برادران و خواهران معلم متناسب با کلاسها.

  • با سلام لطفاً اولین قسمت از مستند چهار قسمتی را ببیند . شباهت ها با سالهای چهل و پنجاه ایران و بعضی اشارات از قبیل اینکه هیپی ها به اینجا آمدند اما بجای اینکه اونها شبیه ما شوند ما شبیه آنها شدیم ( کاملاً شبیه به اشاره مرحوم شریعتی به مینی ژوب ) ...
    شاید شروع این فرآیند بالکانیزاسیون همیشه بوده چهار صد سال پیش انگل ها و دو هزار سال پیش رومی ها... نکته اینجاست که اولاً از تاریخ و تاریخ ادیان نیاموخته ایم و ثانیاً در افغانستان با رقیق کردن مذهب شروع شد. واکنش به ترک دین ، افراطی شدن بودکه اساس درگیر کردن ما با خودمان بر خلاف آموزه های قرآن * بود و بنفع کفار.
    * فَتَقَطَّعُوا أَمْرَهُم بَيْنَهُمْ زُبُرًا ۖ كُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَيْهِمْ فَرِحُونَ
    ‏ مِنَ الَّذِينَ فَرَّقُوا دِينَهُمْ وَكَانُوا شِيَعًا ۖ كُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَيْهِمْ فَرِحُونَ
    وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا
    أَنْ أَقِيمُوا الدِّينَ وَلَا تَتَفَرَّقُوا فِيهِ

    https://www.npostart.nl/afghanistan-the-wounded-land/19-08-2021/VPWON_1334165

    ان شاءالله مورد استفاده قرار گیرد.
    با آرزوی دعای خیر شما در جهت عاقبت بخیری
    حسین