هجوم دولتی ها به سمت اتاق بازرگانی


هجوم دولتی ها به سمت اتاق بازرگانی


حمید حاجی ابراهیم زرگر مطرح کرد:
اتاق بازرگانی برنامه محور بر مبنای فناوریهای همگرا/ برای تحول، نقشه راه داریم/ از دولتی شدن اتاق جلوگیری می‌کنیم

به گزارش خبرگزاری فارس ، حمید حاجی ابراهیم زرگر سخنگوی «ائتلاف ایرانی آباد» در انتخابات اتاق بازرگانی، صنعت و معدن در گفتگو با خبرنگار فارس، با تشریح مصوبه شورای مرکزی ائتلاف گفت: آینده اتاق امروز بر سر یک سه راهی تمام عیار قرار گرفته است. صحنه آرایی انتخابات هشتم اتاق بازرگانی انتخاب را بین سه راهی «برنامه محور بودن با رویکردی نوین»، ادامه شرایط پیشین و یا دولتی شدن قرار داده است. البته مهمترین ضلع مثلث ایستایی اتاق بازرگانی دخالت های ضلع شرقی میدان پاستور است.

سخنگوی «ائتلاف ایرانی آباد» افزود: ما معتقدیم باید به سمت تحقق اتاقی برنامه محور بر مبنای فناوریهای همگرا (نانو، بیو، کانگو و اینفو) با مشارکت حقیقی بخش خصوصی گام برداریم.

حمید حاجی ابراهیم زرگر تصریح کرد: انتخابات اتاق بازرگانی در دوره هشتم وارد فاز اجرایی و عملیاتی شده است. بسیاری از گروه ها و ائتلاف های مختلف مشغول یار کشی های خاص خود هستند. اما ائتلاف ایرانی آباد همان گونه که پیش از این هم اعلام کرده بود، تمام تلاش خود را به کار خواهد بست تا بر مبنای روش های نوین برنامه محوری گام بردارد. معتقدیم که مهترین اصل در انتخابات این دوره «برنامه محور بودن» آن هم با استفاده از نسل جدید برنامه نویسی و پرهیز از تکرار است. نقشه راه داشتن آن هم بر مبنای نیازها و فهمی جهانی و منطقه ای برای تحقق صحیح انتظارات و رفع مشکلات بخش خصوصی از اهداف اصلی ما به شمار می رود.

وی یادآور شد: تمام 10 هزار دارنده کارت بازرگانی و حتی تمام فعالان اقتصادی به شرط داشتن دغدغه مشترک همکار و همگام ما خواهند بود. در حقیقت ما در هفته های گذشته تلاش کرده ایم تا در جلسات متعدد کاندیداها را با برنامه های خود آشنا سازیم و بدین ترتیب راهی را برای تغییری بنیادین در فضای گفتمانی اتاق پیدا کنیم. در جلسه شورای مرکزی ائتلاف که با حضور اعضای کمیته های کارشناسی، مشاوران و کاندیداهای مورد نظر فهرست ائتلاف ایرانی آباد برگزار شد، مقرر گردید تا در هفته اول اسفند ماه اهم سر فصل برنامه های ائتلاف ایرانی آباد جهت اطلاع مردم به صورت رسمی از طریق پایگاه اطلاع رسانی ائتلاف(irani-abad.com) اعلام شود.

حمید حاجی ابراهیم زرگر در پاسخ یه این پرسش که بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند انتخابات این دوره با توجه به ورود منسوبان ارشد دولت و همچنین گروه های بی برنامه و شخص محور تا حد زیادی خطر شکل گیری یک اتاق دولت محور و یا تکرار تجربه های گذشته را به وجود آورده است، نظر خود را اینگونه بیان کرد: به هر ترتیب اتاق بازرگانی جایگاه ویژه ای و تاثیرگذاری در اقتصاد کلان ملی را به خود اختصاص داده است و این امر طبیعی است که بسیاری از وابستگان قدرت سیاسی و افراد باسابقه در اتاق سودای رسیدن و یا ماندن در سر داشته باشند. اما ما معتقدیم که بهترین حالت در اداره اتاق، اتکا به ظرفیت های بخش خصوصی و برنامه محور بودن اتاق و پرهیز از برنامه های منفعت طلبانه خواهد بود.

وی افزود: در واقع ما اعتقادی راسخ داریم که اقتصاد دستوری و دولت محور با فلسفه وجودی اتاق در تعارض ذاتی قرار دارد و همچنین بر این باوریم که اتاق بازرگانی باید برآیند اراده آحاد اعضا، افکار و در مجموع در چارچوب برنامه های عملیاتی با رویکردهای رو به جلو باشد. ما هم با سختار بی برنامه امروز اتاق مشکل داریم و آن را در مقاطعی و مواضعی ضعیف تحلیل می کنیم و همچنین با دولتی شدن این اتاق به جد مخالفیم. براین اساس، صحنه آرایی انتخابات هشتم اتاق بازرگانی حضور و انتخاب را بین سه راهی برنامه محور بودن با رویکردی نوین، ادامه شرایط پیشین و یا دولتی شدن قرار داده است.

سخنگوی «ائتلاف ایرانی آباد» تاکید کرد: باید به سمت تحقق اتاقی برنامه محور بر مبنای فناوری های همگرا (نانو، بیو، کانگو و اینفو) با مشارکت حقیقی بخش خصوصی گام برداریم.

زرگر در پاسخ به این سوال که به نظر می رسد برنامه محور بودن آن هم با رویکردی نوین وجه ممیزه شما با دیگر فعالان عرصه انتخابات اتاق بازرگانی است، اظهار داشت: هفکران ما معتقدند که اتاق بازرگانی از عدم وجود نقشه راهی عملیاتی و جز نگر رنج می‌برد. لذا با داشتن همین دغدغه بود که ما از ماه ها پیش با تشکیل کارگروه های تخصصی تلاش کردیم تا با صرف هزاران ساعت کار کارشناسی و تجمیع نظر صاحبنظران بخش خصوصی و دانشگاهی به برنامه ای عملیاتی بر مبنای مشکلات حقیقی بخش خصوصی دست پیدا کنیم که در صورت موفقیت ائتلاف در انتخابات اتاق، نتایج آن را در کوتاه مدت و بلند مدت برای بخش خصوصی قابل لمس خواهد بود. البته ما تلاش کردیم حتی در نگارش برنامه ها هم از آخرین روشها و متدهای برنامه نویسی جهانی با استفاده از مفاهیم فناوری های همگرا و با عنایت به مشکلات روز و عینی بخش خصوصی استفاده کنیم. در حقیقت بازهم تاکید می کنم ما برنامه های مفصلی برای تغییر رویکرد و عمل اتاق بازرگانی با مشارکت فعال بخش خصوصی در دست داریم.

سخنگوی «ائتلاف ایرانی آباد» با تشریح جزییات این برنامه گفت: شما توجه داشته باشید که ما معتقدیم عملکرد اتاق در سال های گذشته به دلیل برنامه های مبهم با مشکلات زیادی مواجه بوده است. یکی از مهمترین اهداف ما شفافیت عملکرد اتاق بازرگانی مبتنی بر برنامه اعلامی پیش گفته است. تلاش دیگر ما تغییر فضای انتخابات اتاق بازرگانی است. ما باید به سمت و سوی برنامه محوری با رویکردی نوین گام برداریم. در سال های گذشته اتاق به نحوی خاص انحصار گرا شده است و بسیاری از اعضا تنها برای تمدید کارت خود به این اتاق مراجعه می‌کنند. این در حالی است که ما معتقدیم اتاق بازرگانی باید «تبلور اراده تمامی اعضای حقیقی» باشد. در واقع ما تلاش خواهیم کرد «امکانات و ظرفیت های اتاق را از انحصار خارج کنیم و فرصت ها را برای تمامی اعضا به صورت عادلانه و برابر به وجود آوریم.»

وی افزود: برنامه دیگر ما باز تعریف دقیق از واقعیت موجود اقتصادی و وظایف اتاق بازرگانی در خصوص این باز تعریف است. این قابل قبول نیست که ما با عینک قدیمی همچنان به اقتصاد ایران و جهان نگاه کنیم. ما نیاز به باز تعریف جایگاه اتاق بازرگانی و در مجموع بازرگانان کشورمان داریم. ما تمام تلاشمان را به کار خواهیم بست تا مضرات دولتی شدن اتاق را متذکر شویم و از دولتی شدن این پارلمان بخش خصوصی جلوگیری کنیم.

زرگر تصریح کرد: همان گونه که اشاره شد این تغییرات باید سه پیش شرط اساسی داشته باشد. در وهله نخست باید دور از سیاست زدگی باشد و باید به نفع تمامی اعضا باشد و نهایتا روبه جلو و آینده نگر باشد. در مجموع ارتقای جایگاه اتاق با سه محور یادشده به نفع بازرگنان و بخش خصوصی خواهد بود. متاسفانه تعریف ما از بازرگانی دچار نقص و بد بینی است. افکار عمومی تعریف درستی از بازرگانی ندارد. ما از دیپلماسی بازرگانی استفاده نکرده ایم و اگر هم استفاده‌ای بوده است، بیشتر در انحصار برخی قرار داشته است و نه در اختیار تمامی اعضا. تجار ما در شرایط تحریم جهاد گونه عمل کرده اند. باید بگویم اگر به آنها مدال افتخار نمی‌دهید لااقل در اجرای وظایفشان سنگ اندازی هم نکنید.

وی گفت: ائتلاف ایرانی آباد معتقد است اگر دست بخش خصوصی را در طول این سال ها باز می گذاشتیم و فقط نقش راهنما را ایفا می کردیم بدون تردید دچار مشکلات امروز نمی شدیم. یکی از بزرگترین مشکلاتی که ما امروزه با آن دست و پنجه نرم می کنیم، مقوله تحریم هاست. من به تمام همکاران عزیزم در قسمت های مختلف اقتصاد می گویم که ما هم برای شرایط ادامه تحریم های ظالمانه و هم رفع تحریم ها برنامه داریم. اتاق می تواند خود را برای شرایط متضاد (ادامه و یا رفع تحریم ها) آماده نگهدارد. این اصلا خوب نیست که بعد از گذشت سال های طولانی از تاسیس اتاق، باز هم بی برنامه عمل کنیم.

زرگر در پاسخ به این پرسش که ائتلاف ایرانی آباد برای برون رفت از این پاردایم چه راه کاری دارد؟ اظهار داشت: من معتقدم این مشکلات نماینگر مثلث ایستایی اتاق بازرگانی است. مثلثی که هرکدام از اضلاع آن باید دگرگون شود تا حرکتی جدید و روحی مترقی برفضای اتاق حاکم شود. عملکرد ضعیف رسانه ها و عدم مطالبه افکار عمومی یک ضلع این مثلث را تشکیل می دهد. برنامه های ضعیف، مقطعی و تکراری هم ضلع دیگر این مثلث به حساب می آید و اما مهمترین ضلع مثلث ایستایی اتاق بازرگانی، دخالت های ضلع شرقی میدان پاستور است. حضور افراد مرتبط با قدرت سیاسی دولت و رجحان منافع دولت به بخش خصوصی، بزرگترین مانع تحقق منافع بخش خصوصی است. البته امیدواریم با شفاف سازی و حمایت همه جانبه از برنامه های خلاقانه بخش خصوصی این فضا را دگرگون کنیم. اما نباید از یاد برد که شاید اعضا بخشی از مشکلات امروز را نتیجه منطقی تصمیمات غلط و یا حتی کم کاری های گذشته همین اتاق بازرگانی میدانند.

سخنگوی ائتلاف ایرانی آباد تاکید کرد: «ما باید به سمت اتاقی شفاف، شیشه ای و برنامه محور گام برداریم و تبعات تصمیمات خودمان را به عهده بگیریم. ما معتقدیم باید به سمت ساختاری متعالی و عملیاتی گام برداریم.»

زرگر در پایان تصریح کرد: ما در روزهای اول اسفند تلاش خواهیم کرد، سرفصل برنامه های ائتلاف را که با اجماع اهل فن و مشارکت فعال بخش خصوصی مدون شده است، به صورت شفاف و به اطلاع عموم مردم و فعالان عرصه اقتصادی برسانیم.


+ 
4

- 
0

عرض x طول

دکمه اشتراک گذاري تلگرام ارسال ويدئو در تلگرام

ارسال نظر
CAPTCHA
کد امنیتی زیر را وارد نمایید.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.