مستند تانزانیا - قسمت دهم - معرفی کشور تانزانیا در شرق آفریقا از نظر اجتماعی، زیستی و جغرافیایی


مستندهای اجتماعی همچون معرفی کشورها، قبائل و اقوام و نیز مردمی که در شهرهای کوچک و بزرگ دنیا زندگی می کنند همواره طرفداران خاص خود را داشته و شبکه های مختلف تلویزیونی سعی در تولید و پخش چنین مستندهایی داشته و دارند زیرا علاوه بر جذابیت بصری و حجم اطلاعاتی که به مخاطب می دهند، یک دوره فشرده تاریخ و تعلیمات اجتماعی نیز به شمار می روند و مردم را در هر گوشه دنیا، با همنوعان خود در دیگر نقاط آشنا می سازند.

مجموعه مستند «تانزانیا» کاری از میر کیوان خلیل پور قرار است که از این هفته روزهای دوشنبه و چهارشنبه از شبکه افق پخش شود؛ موضوع این مستند معرفی کشور تانزانیا در شرق آفریبا از نظر اجتماعی، زیستی و جغرافیایی است.

این کشور از شمال با کنیا و اوگاندا، از غرب با رواندا، بوروندی و جمهوری دمکراتیک کنگو و از جنوب با زامبیا، مالاوی و موزامبیک همسایه‌ است و از شرق به اقیانوس هند محدود می ‌شود؛ اسلام، مسیحیت و آئین ‌های بومی، سه دین اصلی این کشور، هرکدام حدود یک ‌سوم از جمعیت کشور را به خود اختصاص می دهند ضمن اینکه تانزانیا زبان رسمی ندارد اما سواحلی زبان ملی دوفاکتو و عاملی برای وحدت ملی در کشور به شمار می رود هرچند در آموزش عالی و متوسطه و دادگاه‌ های عالی، زبان رسمی انگلیسی مورد استفاده قرار می گیرد.

شعار ملی این کشور آزادی و یکپارچگی است.

در نخستین قسمت تاریخچه ای از ورود ایرانیان مسلمان در قرن ده هجری به تانزانیا بیان شده و مشترکات فرهنگی بین این دو کشور (ریشه های زبانی، دینی و اجتماعی( به تصویر کشیده می شود.

همچنین بیان می شود که داد و ستد اقتصادی بین بنادر جنوب ایران و زنگبار در شرق آفریقا هنوز دامه دارد؛ این مستند بر پایه نریشن گویی بنا شده و هفت قسمت از آن برای پخش از شبکه افق آماده شده است


+ 
0

- 
0

عرض x طول

دکمه اشتراک گذاري تلگرام ارسال ويدئو در تلگرام

ارسال نظر
CAPTCHA
کد امنیتی زیر را وارد نمایید.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.