حاشیه های اعتراف ظریف درباره برجام


انتشار محرمانه های کمیسیون امنیت ملی/ واکنش سخنگوی وزارت خارجه به ادعای انتشار سخنان ظریف/ استماع بدون حضور خبرنگاران/ موضوع این هفته ویژه های هفته است.



+ 
2

- 
0

عرض x طول

دکمه اشتراک گذاري تلگرام ارسال ويدئو در تلگرام

ارسال نظر
CAPTCHA
کد امنیتی زیر را وارد نمایید.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
نظرات
(برای مشاهده نظرات کلیک کنید)
  • رضا 123 95/10/15 ساعت 15:15

    حسین جان سلام....

    بیان مطالب در موضع قدرت ، عالیه ... صد در صد موافقم با این نکته جنابعالی.
    به .. به .. : «اگر برجام را پاره کنید ما آن را آتش می زنیم»
    خدا را شکر بابت رهبری چنین مقتدر.

    اما توجه کنید که جدیت در مذاکره هم مغایرتی با این اقتدار ندارد ، و چه بسا پیرو و در تایید اوست!

    من حرف ریاست جمهوری مبنی بر : اگر برجام نبود فقط می توانستیم حقوق کارمندان را بدهیم... ، را اصلا تایید نمیکنم ...

    تا وقتی دانشمندان و کارشناسان امنیتی _ هسته‌ای ، و البته نمایندگان مردم ، و پشتیبانی رهبری با وجود بد بینی هست ..... ، توانایی دفاع مقتدرانه در تیم مذاکره کننده و البته وزیر اور خارجه * مان * بیش از پیش وجود دارد.

    در خصوص موارد دیگر مطرح شده حضرت عالی در همین تیتر و تیتر های دیگر توضیحاتی داده ام...

    یاحق.

  • عزیزان من چیزی که آقای کریمی قدوسی فاش کرد مثل خورشید تابان است
    که برجام برای معیشت مردم کاری نکرده و اشتباه کردیم که به وعده ی شیطان بزرگ عمل کردیم و خیلی محرمانه به نظر نمی رسه
    هرجند که طبق قانون نباید ان را فاش میکرد
    ولی از اون مهمتر الان به وسیله ای برجام تمام اسرار هسته یمان دست استکبار وحشی است حتی بیشتر از اسرار هسته ای به این میگن خیانت بزرگ یا کاری که آقای کریمی قدوسی کرده

  • اقای رو حانی با این حرف :«اگر برجام نبود حقوق کارمندانمان را نمی توانستیم بدهیم و فروش نفتمان از بین می رفت» ثابت کرده که عامدانه به جای آن که موظف به انتقال فشار از داخل به خارج باشید می کوشید از طریق انتقال فشار خارجی به داخل به مراد خویش واهداف شوم خود برسد حالا بماند که این اهداف چیست و جای بسیار فکر کردن و تامل دارد
    به قول رهبر عزیزمان ما توانایم و به همان قدری که اونا به ما نیاز دارن ما به اونها (دولت های مستکبر)و آمریکا نیاز نداریم

  • مهمان 95/10/15 ساعت 14:56

    اقای رو حانی با این حرف :«اگر برجام نبود حقوق کارمندانمان را نمی توانستیم بدهیم و فروش نفتمان از بین می رفت» ثابت کرده که عامدانه به جای آن که موظف به انتقال فشار از داخل به خارج باشید می کوشید از طریق انتقال فشار خارجی به داخل به مراد خویش واهداف شوم خود برسد حالا بماند که این اهداف چیست و جای بسیار فکر کردن و تامل دارد
    به قول رهبر عزیزمان ما توانایم و به همان قدری که اونا به ما نیاز دارن ما به اونها (دولت های مستکبر)و آمریکا نیاز نداریم

  • دوست عزیز جناب آقای رضا123
    به نظر شما با زبان اقتدارچیزی را گوشزد کنید بهتر است مثل این :«اگر برجام را پاره کنید ما آن را آتش می زنیم» یا اینکه بگویید برجام خاکستری و مثل رو حانی بگویید؛ «اگر برجام نبود حقوق کارمندانمان را نمی توانستیم بدهیم و فروش نفتمان از بین می رفت»
    با این توصیف تصور می کنید دیگر وزیر خارجه تان روئی برای نشســتن مقابل
    حریف و از توانی برای دفاع مقتدرانه از مواضع و منافع ملی ایران در مقابل دشمن
    بدسیرت برخوردار خواهد ماند؟

  • مهمان 95/10/14 ساعت 16:12

    تعصب تعصب تعصب واسه چی ؟! برجام دیگه کامل خودشو نمایان کرده ! چرا عده ای همچنان مثل اعراب زمان جاهلیت از روی تعصب حتی کامنت میزارن تعصب تعصب تعصب .

  • رضا 123 95/10/13 ساعت 09:54

    هر چند با توضیح رییس و نمایندگان مجلس درباره مطالب نقل شده از وزیر خارجه بسیاری از ابهامات بی اساس زاییده ذهن قدوسی ، رفع شده اما لازمه داستان واقعی بیان بشود ..

    ماجرا از این قرار بود که ظریف در جلسه غیر علنی مجلس در خصوص تمدید تحریم های داماتو « شروع آن 1996 » و نه کلیت برجام گفته بود : من اعتراف می کنم که اشتباه کردم که به حرف جان کری وزیر خارجه آمریکا اعتماد کردم.

    حالا این آقای کریمی قدوسی بعنوان پدر سوتی ایران ، ذوق زده شده و گفته ، ظریف بخاطر برجام گفته متاسم!


    حیف است کسانی مصداق این شعر اخوان ثالث باشند که: « از هر چه جُستنی است نجویند غیر عیب / وز هر چه خوردنی است فقط غبطه می خورند...»

    جای تاسف داره..

  • سلام علیکم جمیعاً. جناب رضا123 اولاً کار درستی نکردید که نماینده بخشی از هموطنانمون در مجلس رو پدر سوتی ایران خطاب کردید. اگر به آقای کریمی قدوسی بگوییم پدر سوتی ایران پس امثال پروفسور کواکبیان (به تعبیر رئیس مجلس البته) که شهر حلب را حله می خواند، پروانه سلحشوری و دختر صفدر خان حسینی را چه باید بنامیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    ثانیاً بنده می پنداشتم مواضع خود را نسبت به برجام و دولت اعتدال با وجود برملا شدن این همه کاستی، ضعف مدیریت و عملکرد انفعالی، تغییر داده اید!!!!!! قبول کنیم برجام هیچ نقطه ی سفیدی نداشت (با عنایت به تعبیر حضرتعالی که فرموده بودید برجام سیاه و سفید است). قبل از برجام در جایگاهی بودیم که از ما مطالبه می کردند، بعد از برجام وضعیت چنان شده که مطالبه گر شده ایم به تعبیر بهتر دست گدایی پیش غرب دراز کرده ایم. وضعیت تأسف باری است.
    ثالثاً بهتر نبود اگر آقای ظریف نسبت به عملکرد خود در برجام از مردم عذرخواهی می کردند؟؟؟؟ هرچند عذرخواهی بی فایده است اما باز از هیچی بهتر نبود؟؟؟؟
    چرا که دراینصورت مشخص می شد تفکر غلط ایشان در رابطه با پیشرفت در صورت مذاکره و تعامل با آمریکا و غرب، از بین رفته و اصلاح شده است. شیوه جمهوری اسلامی نیز در مواجهه با افرادی با تفکرهای غلط، همین است یعنی از بین بردن تفکر غلط نه تنبیه و یا از بین بردن فرد دارای تفکر نادرست. امید که در آینده از تعقل و تجربه غافل نشویم.
    و کانَ حقاً علینا نصرُالمؤمنین...

  • رضا 123 95/10/14 ساعت 01:40

    با سلام خدمت شما دوست گرامی ..
    ببینید..
    من فقط در مورد آقای قدوسی که انگشت نمایند سخن گفتم و البته با بعضی موارد که شما هم فرمودید ، با اینکه ربطی به تیتر نداشت ، موافقم .

    دوست عزیز...
    قرار نبود از چیزی کوتاه بیاییم..
    بنده هم در خیلی موارد به دولت و همین برجام سفید و سیاه انتقاد دارم ...شدیدا ... که وارد هم هستند.

    ولی با تمام توانم ، از حق و منطق حمایت کرده و میکنم.
    در خصوص برجام که تاریکی محض خواندید و در مورد ضعف مدیریتی دولت«که خودم هم قبول دارم» نسبت به دولت های قبل ، بار ها با هم بحث کرده و توضیحات کاملم را داده ام.

    لذا ، طبق معمول «و حتی با توان بیشتر» بعنوان فقط یک فرد ، از برجام خاکستری حمایت میکنم..و سپاسگزار تلاش های شبانه روزی دیپلمات هایمان هستم و بخاطر خارج کردن مذاکرات از شکل فرمالیته از آنها ممنونم.

    خودتان هم خوب میدانید و البته همه آنهایی که بقصد ضربه زنی و جناح بازی هستند هم خوبه خوب میدانند ؛ که برجام به هیچ عنوان تاریکی محض نیست..بلکه خاکستری مایل به روشن است!
    دوست عزیز.. بستگی دارد مطالبه و کاسه گدایی را چه معنا کنید ...بعضی نشستن روی یک میز را هم گدایی میدانند!
    بعضی مذاکره جدی را نیز..

    اگر این ها هستند معنی گدایی که ، همه دنیا و دولت های قبل هم گدایند !!!

    اما در مورد بند ثالث شما ....
    ببینید ... یحتمل جواب تمامی پرسش ها را میدانید! اما بگذارید بنده کمی گستاخی کرده و صدای وجدانمان باشم :
    یعنی شما ، انتظار دارید که ظریف ، بعد از ماه ها تلاش شبانه روزی زیر بدترین تهمت های ناجوان مردانه ، کشیدن ثمر از بین شش کشور زبان نفهم و البته اتحادیه اروپا ، والبته بعد از تصویب مجلس و نظارت رهبری «با وجود بد بینی» ؛ بیاید عذر خواهی کند ؟!
    از چه؟! و برای چه ؟!
    از اینکه مزد زحمتش را ، بجای تشکر با تهمت جاسوس و بهایی بودن و .... میدهند !
    از اینکه ، کاری را کرد که همه ی دیپلمات های قبل آرزوی یک گوشه اش را داشتند ... سکوت کردن و حرف بدون عمل که دلیل حق بودن نیست!
    برای این معذرت بخواهند که عده ای ، مثل همین قدوسی ، ذوق زده ی معذرتند...«آقای قدوسی معذرت میخواهیم که همه هم جناح شما نیستند!»
    نه.......ظریف کارش را کرد...همه هم دیدند و شنیدند و خدایی بود در همین نزدیکی........ من بعنوان یکی از آن همه ، بشما رسا و بدون ذره ای شک و با اطمینان میگویم که نیاز به هیچ گونه عذرخواهی نیست.. قضاوت کار ظریف با خود حضرت حق.

    اینکه فرمودید : « شیوه جمهوری اسلامی نیز در مواجهه با افرادی با تفکرهای غلط، همین است یعنی از بین بردن تفکر غلط نه تنبیه و یا از بین بردن فرد دارای تفکر نادرست » بسیار زیبا و کاملا درست است.
    که انشاالله ، همیشه و در خصوص همه ی افراد صدق می کند !

    یا حق ........

  • 5soldjer77 95/10/15 ساعت 11:07

    درمورد برجام خاکستری میشه قسمت های سفیدش رو بفر مایید .وقتی رهبرمون گفتن نمیشه اعتماد کرد یعنی اصل مذاکرات با یک مشت حیوان ادم کش غلطه .خوب درسته خوب میشد که از طرف غربی ها برجام اجرا میشد ولی از اول معلوم بود که هرگز اجرا نمیشه و همچنین به چه غیمتی از دست دادن اون همه چیز نه واقعا میارزید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ من اصلا متوجه نمیشم که چرا باید از برجام دفاع کرد چون دشمن هیچ وقت قابل اعتماد نیست اگر به زمان امام خمینی هم نگاه کنیم خیلی از کار های شاه روی برگه چیز بدی نبود ولی اصل ماجرا را رهبری میدید که بقیه نمیدیدند درست مثل برجام رهبر گفتند نه این کار غلط است و عکس مردم زمان امام خمینی قدرت های سیاسی ما گفتند ما بیشتر میفهمیم میریم دنبال کدخدا وشکست خوردند

  • جناب رضا123 سلام علیکم. صبح شما بخیر. همانطور که طبیعتاً می دونید بنده هیچگاه به وزیر امور خارجه توهین نکردم و اگر هم کسی ایشان را جاسوس و بهایی و ... خوانده است، کار اشتباهی کرده.
    آقای دکتر صالحی یک اخلاق خوبی دارند و اون اینکه صداقت دارند. البته چند بار هم شده که در ابتدا حرف صادقانه ای زدند و بعد بهشون فشار آوردن، ایشون مجبور شده حرفش رو عوض کنه. این مقدمه رو گفتم که بگم حرفای ایشون قابل استناده. چندی پیش ایشون در مصاحبه با خبر 20:30 اعلام کردند که اگر ما با تجارب امروزی گام در مذاکرات بگذاریم، بی شک سازوکار دیگری در مذاکرات اتخاذ می کردیم. حرف بنده اینه که وقتی منتقدان دلسوز نظام اونقدر در رابطه با اعتماد به آمریکا و طرف غربی به مسئولین هشدار دادند چرا هیچ مسئولی سخن آن ها را نشنید و اگر هم شنیدند گفتند به جهنم که دلواپس هستید؟؟؟؟؟؟!!!!!!!! یادمون نرفته که آقای روحانی در تبلیغات انتخاباتی خودش با تأسف بار خواندن وضع موجود در آن زمان گفت: ((مشکل، عدم مشورت. مشکل، خود شیفتگی. مشکل...)). در این رابطه باید گفت یک سوزن به خود بزنید و... . بعلاوه ما از برجام هیچ نقطه ی سفیدی ندیده ایم. کجا برجام خاکستری مایل به روشن بوده؟؟؟؟ به صورت مصداقی تأثیر مثبت آن در زندگی مردم چه بوده است؟؟؟؟؟؟. از این رو بنده گفتم حداقل یک عذرخواهی از ملت بکنند که به حرف منتقدان گوش نکردند. بنده پیش تر چندین مرتبه در رابطه با ضعف های موجود در برجام و تجارب تلخ اعتماد به آمریکا سخن گفته ام و امروز اصلاً خوشحال نیستیم که پیش بینی های ما درست از آب درآمده است. اما در نظر بگیریم، مذاکره کننده در درجه اول می باید تعقل و تجربه را ملاک قرار می داد نه رسیدن به توافق به هر قیمتی را. چرا که مولای متقیان علی (ع) به ابوموسی اشعری که قرار بود حکم باشد (به صورت تحمیلی از سوی مردم) نیز تنها حفظ تعقل و تجربه را متذکر شده و فی المثل نگفتند که فلانی، اسلام را در نظر بگیر!!!
    در رابطه با این که امروز کاسه گدایی در دست گرفته ایم، تعبیری بود که جناب آقای ناصر نوبری، سفیر ایران در شوروی سابق به کار بردند. در زمستان سال 1386 تونی بلر که به تازگی از سمت نخست وزیری کنار رفته بود از سوی جرج بوش مأمور شد تا با نماینده ای از جانب ایران (یعنی همین آقای نوبری) مذاکره کند. محل مذاکره مسقط (پایتخت عمان). اما در آن زمان به دلیل برف و کولاک شدید، پرواز هواپیما ها با تأخیر رو به رو می شد یا اصلاً لغو می شد. از این رو تونی بلر به مدت 48 ساعت تمام منتظر نماینده ایرانی بود تا با ایران مذاکره کند. 48 ساعت تمام. که درنهایت ایران به تونی بلر اعلام می کنه که برف و کولاک شدید حاکمه، اجازه بده برف و کولاک تموم بشه بیایم ببینیم شما چی میگی. که به تونی بلر بَر خورده بود و لذا قهر کرد و رفت.رویکرد ما در آن زمان رو با رویکرد فعلی مقایسه کنید. منظور بنده هم از کاسه گدایی همینه. ببینید ما آن زمان کجا بودیم و بعد از برجام کجاییم!!! آقای ظریف همان کسی بود که بعد از فاجعه منا، همتای سعودی حتی به تلفن او هم جواب نداد و برای ارتباط با همتای سعودی دست به دامن امیر کویت شده بود که عکسش هم منتشر شد که ایشون در مقابل امیر کویت زانو زده بود. جای بسی تأسف و تأمل دارد. آیا معنای اقتدار این است؟؟؟؟؟؟؟ معنای اقتدار، آزادی حلب بود، در پرتو تلاش های سردار سلیمانی و همرزمان ایشان. لذا آقای ظریف بایستی بابت درهم شکستن اقتدار ایران نیز از ملت عذرخواهی کند. کدامیک از دیپلمات های قبلی آرزوی چنین وضعیتی را داشتند؟؟؟!!!! از سخن شما در این مورد بسیار متعجب شدم!!!!!!!
    در زمان دولت پیشین همواره طرف غربی خواهان مذاکره بود و ما دست برتر را در مذاکرات داشتیم اما امروز به همت مسئولین زحمت کش، صندوق مالی خود را در اختیار طرف غربی قرار داده ایم و 200 هواپیما به یکباره خریده ایم و منتظریم تا دارایی خودمان را به خودمان برگرداند. آیا این کاسه گدایی در دست گرفتن نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    امروز طرف غربی دست برتر را دارد و چه بسا در ایام نزدیک انتخابات چند فروند از آن هواپیماها را به کشور بدهد تا بر نتیجه انتخابات اثرگذار باشد!!!!!!
    باز هم که مسئله مذاکرات فرمالیته را مطرح کرده اید. شما که پیش تر شیوه مذاکره قدم به قدم را قبول کرده بودید!!!!!!!!
    درنهایت باید گفت جناح منتسب به آقای کریمی قدوسی، هر چه که باشد حداقل مثل جناح دوستان دولتی، مملکت را به سمت سراشیبی و سقوط آزاد سوق نمی دهد.
    یادمان نرفته فتنه 88 را...

  • رضا 123 95/10/14 ساعت 11:23

    با سلام و صبح بخیر به شما دوست گرامی..

    اول اینکه : مودبانه صحبت کردن حضرت عالی و تاییداتتان حول دکتر صالحی در کشوری که ادب گوهر نایاب شده جای تشکر ویژه و تقدیر فراوان داره.
    تشکر.

    ببینید .. ببخشید که رک مینویسم:
    بنده هیچگاه حرفی مبنی بر قبول مذاکرات جلیلی نزده ام.....!
    خود شما که خوب میدونید...
    مذاکرات دکتر جلیلی ، از دید من «شخصی» کاملا فرمالیته بوده و هست..
    حالا به هر دلیل ..شاید اختیار تام نداشت ... شاید تنها بخاطر استفاده رسانه ای بود ....شاید در پی سیاست دفاع صرف بوده و ......
    لذا بنده هیچ گاه و هیچ کجا مذاکرات جلیلی رو قبول نکردم و مقایسه اش با مذاکرات ظریف را بی احترامی به این وزیر ثابت شده میدانم.
    «لازم بذکره خود جلیلی بعنوان یک جانباز تاج سر ماست ولی بعنوان یک دیپلمات ضیف است دستاورد هایشان »

    در مورد اون واژه ی '' به جهنم '' که من هم محکوم میکنمش ، یادمون باشه در خصوص کسانی بیان شد که از مذاکره میترسند...نه منتقدانی که نترس فریاد میزنند.

    ببخشید که بعضی از سخنانم تکراری است.. اما گمان میکردم مطرح شدن آنها در مباحث قبلی ، یکبار کافیست.

    اما ، فی المثل ؛ بنظر شما لغو 6 قطعنامه سازمان ملل متحد و 12 قطعنامه آژانس انرژی اتمی کم روشنی ای هست؟!

    من قبول ندارم که برجام سایه ی جنگ را برداشته....
    این تحلیل کاملا احساسی است.
    اما ... در خصوص معیشت ببینید اگر نبود کجا بودیم...صادرات نفتموم «خام فروشی بد است» و ..... کجا بود.«بدتر»
    عذر خواهی را در نظر قبلم کاملا توضیح دادم...دلیلی برای عذر خواهی وجود ندارد.

    البته لازم بود ، از نظرات منتقدان صالح بیشتر بهره برده میشد...متاسفانه. «تایید سخن جنابعالی»

    در مورد آن عکس زانو زدن هم حرفی نمیزنم ... آن هم ، مثل همین ماجرای '' متاسم '' رفع ابهام و کاملا روشن شده..یحتمل این موارد ذوق زدگی و سوء برداشت ها با وجود نخ نما شدن ، ادامه دار باشد.

    در باره ی اون صدو خورده هواپیما هم توضیح داده ام.
    بدنه ناوگان هوایی ما رو هواپیمای Fokker 100 شصت هفتاد ساله تشکیل میده , البته تعدادی محدود :
    McDonnell Douglas 82 ، boeing 707 / 737 / 747 ، Airbus 300/310/320/340 ، tu_204 ، Antonov 140.

    هم هستند ، که اگر شصت هفتاد ساله نباشند ، دسته سه و چهارند.
    ناوگان قدیمیه....آسمان و زمین امنه... وسیله نا امنه.
    باید بفکر بود ... هرچه زود تر ...
    همین.

    در آخر ..
    بدترین درد و طاعون بین سیاسیون ، هین جناح بازیست....که بجای ایجاد فضای رقابتی پر شور تر شده جای عقده گشایی و تسویه حساب شخصی..خدا خودش همشون رو نابود کنه.

    یاحق.

  • 77 95/10/15 ساعت 11:10

    شما یک کلمه بگو روحانی فرشته است تماما درست ما هم که ندای حق سر میدیم یک مشت انسان ترسوییم نه منتقد

  • soldjer 95/10/13 ساعت 20:10

    تو اونجا بودی ...لاریجانی هم با حرف تو موافقه ...پس نوار رو برای همه نمایندگان پخش می کرد ...از چی داری حمایت می کنی تشت برجام افتاد صداشو همه شنیدن ...خوب گوش کن