پاسخ به یک شبهه پرتکرار؛ آیا تحریم اخیر امریکا تجمیع تحریمهای قبلی است یا شامل تحریمهای جدید است؟!


روایت دکترجلیلی از تحریم های جدید امریکا علیه ایران قسمت دوم
پاسخ به یک شبهه پرتکرار؛ آیا تحریم اخیر امریکا تجمیع تحریمهای قبلی است یا شامل تحریمهای جدید است؟!
روایت جلیلی از تحریمهای جدید امریکا علیه ایران/2
نشست تخصصی «ابعاد قانون H.R.6634 امریکا، تحریم های جدید و تهدیدهای پیش رو» با حضور جمعی از مسئولان و نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی در دفتر دکتر سعید جلیلی برگزار شد.

سخنان مهم دکتر جلیلی در جمع مسئولان و نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی درباره تحریم های جدید آمریکا:
مصوبات 97 درصدی و 98 درصدی نمایندگان دموکرات و جمهوری خواه در دو مجلس آمریکا علیه ملت ایران، موضوع شکاف انداختن در حاکمیت آمریکا را به یک «لطیفه» تبدیل کرده.
آن ها در دشمنی با ما تردید ندارند و ما نیز باید برای مقابله با آنها به یکپارچگی برسیم.
اینکه امروز «دلخوش‌ترین» افراد به آمریکا هم به «واقع‌بینی» و «دلواپسی» رسیده‌اند فرصتی برای هم‌بستگی ملی در دفاع از حقوق ملت است.
فایده برجام، ابطال نظریه تعامل با آمریکا بود و امروز خوشبختانه همه به ابطال نظریه‌ی کدخدامحوری در روابط بین الملل رسیده‌اند که رسیدن به فهم این اشتباه خسارت‌بار و خطرناک را به آنها تبریک می‌گویم.
اینکه برخی میگویند «این تحریم جدید محسوب نمی شود»، «غیر هسته ای است» و یا «فقط تجمیع تحریم های قبلی است» غلط است زیرا طبق این تحریم، دستور اجرایی 13382 رییس جمهور امریکا در سال 2005 که به بهانه «مقابله با سلاح های کشتار جمعی» از جمله سلاح های «هسته ای» اعمال شده بود، امروز به یک «قانون» جدید تبدیل شده و علاوه بر آن تحریم های «وسیع» و «جدید» دیگری نیز علیه ایران وضع شده.
در بخش 4 قانون HR.3364 موشک های بالستیک جمهوری اسلامی مورد تحریم واقع شده، در حالی که پیش از این تحریم های موشکی ایران مانند بند 9 قطعنامه 1929 به بهانه «هسته ای» وضع شده بود لذا تحریم های موشکی در قانون جدید امریکا ادامه «تحریم های هسته ای» است.

قانون H.R.3364 علاوه بر آنکه نقض بند «ح» مقدمه برجام است، بندهای 26؛ 28 و 29 و همچنین بند 4.8.1 ضمیمه برجام را نیز به طور آشکار نقض کرده و از طرف دیگر بندهای 3 و 5 پیوست B قطعنامه 2231 را نیز نقض می کند.
طبق قطعنامه 2231، تسلیحات ایران برای یک دوره زمانی 5 ساله مورد تحریم قرار می گرفت ولی امروز با قانون تحریمی H.R.3364 حتی تمام تسلیحات متعارف، آن هم برای همیشه و بدون دوره زمانی محدود مورد تحریم واقع می شوند.
طبق این قانون علاوه بر سپاه قدس، مجموعه ی سپاه، مقامات، عوامل و نهادهای وابسته به آن به بهانه حمایت از تروریسم مشمول فرمان اجرایی 13224 میشوند و به این بهانه به دلیل قرار گرفتن در لیست تحریم آمریکا (SDN) مشمول تحریم های ثانویه بانکی و غیر بانکی امریکا خواهند شد.
از این قانون تحریمی به عنوان «سیاه چاله تحریم» یاد می شود زیرا طبق آن گستره وسیعی از افراد حقیقی و حقوقی می توانند مشمول تحریم های ثانویه واقع شوند.
برخی می‌گویند دشمن منتظر نقض برجام از سوی ماست و نباید به او بهانه داد! پس چرا الان که او نقض برجام می‌کند و بهانه ای ندارد، رفتار دشمن آنگونه که هست بیان نمی‌شود و واقعیت رفتار او تحریف می‌شود؟
بازی در زمین آمریکا آن است که به موارد نقض برجام از سوی دشمن نپردازیم تا موارد نقض او مشروعیت پیدا کند و هرگونه پاسخ ما در دفاع از حقوق‌مان را نقض تلقی کند!
دیگر نمی‌توان خوش‌بینی به دشمن یا کوچک نشان‌دادن عداوت‌های او را «خطای محاسباتی» تعبیر کرد. خطرناک ترین مواجهه با تحریم‌ها، ادامه‌ی تردیدافکنی در ماهیت خصمانه رفتار آمریکاست.
رویکرد صحیح برای کوچک کردن عداوت دشمن آن است که ظرفیت‌های داخلی را بزرگ بشمارید، قدر بشناسید و بشناسانید.
باید مثل زمان دفاع مقدس سر خط همه بخش‌های خبری، گزارش جهادگران عرصه نبرد اقتصادی باشد زیرا امروز به والفجر8ها، بیت المقدس ها و فتح‌المبین‌ها در نبرد اقتصادی نیاز داریم.


+ 
0

- 
0

عرض x طول

دکمه اشتراک گذاري تلگرام ارسال ويدئو در تلگرام

ارسال نظر
CAPTCHA
کد امنیتی زیر را وارد نمایید.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.