حمایت مردم، لازمه اجرای عدالت در جامعه


بیانات حضرت آیت الله اراکی در حوزه علمیه معصومیه پیرامون اهمیت حضور حداکثری مردم در انتخابات ریاست جمهوری مورخ : 6 خرداد 1400


+ 
4

- 
0

عرض x طول

دکمه اشتراک گذاري تلگرام ارسال ويدئو در تلگرام

ارسال نظر
CAPTCHA
کد امنیتی زیر را وارد نمایید.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
نظرات
(برای مشاهده نظرات کلیک کنید)
  • قرآن میانه روی را اصل غفلت ناپذیر مدیریت حکومت متدینان دانسته است
    ---
    خداوند در قرآن کریم که قانون اساسی زندگی مسلمانان است اصول حکم رانی خدا پسندانه را در آیاتی که ذیلا آورده می شوند آشکار بیان کرده است:
    ---
    - اصل ایمان و باور نظری و عملی راستین ، که از تمام تجربیات تاریخ بشر به حاکمیت مطلق خرد گرا وحکیمانه ی اراده ی عدالت محور یگانه خداوند آفریننده و سازمان دهنده ی جهان با عظمت آفرینش برخاسته است ؛ و بر همه ی رخدادهای مادی و معنوی جهان و بر اراده ی همه ی انسانها حاکمیت بلا منازع دارد: « وَمَا تَشَاءُونَ إِلَّا أَنْ يَشَاءَ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلِيمًا حَكِيمًا » ﴿ آیه ۳۰ سوره انسان ﴾ ، وهمچنان : « إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ وَإِيتَاءِ ذِي الْقُرْبَى وَيَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ وَالْبَغْيِ يَعِظُكُمْ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ » ﴿ آیه ۹۰ سوره نحل ﴾ .
    - اصل اقرار برخاسته از تجربیات تاریخ بشر به این که هر کامیابی و موفقیت و پیروزی و عزت مستدام ؛ بگونه ای گسست ناپذیر به توکل به اراده ی مطلق خداوند گره خورده و از این اراده جدایی ناپذیر است: « ... وَمَا تَوْفِيقِي إِلَّا بِاللَّهِ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ »﴿ آیه ۸۸ سوره هود ﴾ ، و همچنان: « ... وَمَا النَّصْرُ إِلَّا مِنْ عِنْدِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ» ﴿ آیه ۱۰ سوره أنفال ﴾ ، و همچنان: « مَنْ كَانَ يُرِيدُ الْعِزَّةَ فَلِلَّهِ الْعِزَّةُ جَمِيعًا إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَالْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ وَالَّذِينَ يَمْكُرُونَ السَّيِّئَاتِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَمَكْرُ أُولَئِكَ هُوَ يَبُورُ » ﴿ آیه ۱۰ سوره فاطر ﴾ .
    - اصل وفا داری به عهد و پیمان : « وَأَوْفُوا بِعَهْدِ اللَّهِ إِذَا عَاهَدْتُمْ وَلَا تَنْقُضُوا الْأَيْمَانَ بَعْدَ تَوْكِيدِهَا وَقَدْ جَعَلْتُمُ اللَّهَ عَلَيْكُمْ كَفِيلًا إِنَّ اللَّهَ يَعْلَمُ مَا تَفْعَلُونَ » ﴿ آیه ۹۱ سوره ﴾ .
    - اصل اقرار و ایمان و باور ضروری اولیه به نظارت مطلق و همیشگی یگانه خداوند دانای مطلق بر همه رفتارها و گفتارها و پندارهای بشر و بر همه ی جریانهای گذشته و حال و آینده ی کل جهان هستی : « وَالَّذِي أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ مِنَ الْكِتَابِ هُوَ الْحَقُّ مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهِ إِنَّ اللَّهَ بِعِبَادِهِ لَخَبِيرٌ بَصِيرٌ » ﴿ آیه ۳۱ سوره فاطر ﴾ و همچنان : « يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ وَلَا يُحِيطُونَ بِهِ عِلْمًا» ﴿ آیه ۱۱۰ سوره طه ﴾ ، و همچنان: « وَلِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَكَانَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ مُحِيطًا» ﴿ آیه ۱۲۶ سوره نساء ﴾ ، و همچنان: « وَعِنْدَهُ مَفَاتِحُ الْغَيْبِ لَا يَعْلَمُهَا إِلَّا هُوَ وَيَعْلَمُ مَا فِي الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَمَا تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلَّا يَعْلَمُهَا وَلَا حَبَّةٍ فِي ظُلُمَاتِ الْأَرْضِ وَلَا رَطْبٍ وَلَا يَابِسٍ إِلَّا فِي كِتَابٍ مُبِينٍ» ﴿ آیه ۵۹ سوره أنعام ﴾.
    - اصل باور به این که ملت رکن بی جایگزین وجود کشور و حکومت و نظام و حفظ این وجوداست : « وَاذْكُرُوا إِذْ جَعَلَكُمْ خُلَفَاءَ مِنْ بَعْدِ عَادٍ وَبَوَّأَكُمْ فِي الْأَرْضِ تَتَّخِذُونَ مِنْ سُهُولِهَا قُصُورًا وَتَنْحِتُونَ الْجِبَالَ بُيُوتًا فَاذْكُرُوا آلَاءَ اللَّهِ وَلَا تَعْثَوْا فِي الْأَرْضِ مُفْسِدِينَ » ﴿ آیه ۷۴ سوره أعراف ﴾ .
    - اصل پایبندی به أمانت داری و اجرای عدالت و میانه روی و پرهیز از افراط و تفریط در حکم رانی میان افراد ملت : « إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا وَإِذَا حَكَمْتُمْ بَيْنَ النَّاسِ أَنْ تَحْكُمُوا بِالْعَدْلِ إِنَّ اللَّهَ نِعِمَّا يَعِظُكُمْ بِهِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ سَمِيعًا بَصِيرًا »﴿آیه ۵۸ سوره نساء﴾ .
    - اصل اقرار به مالکیت اعتباری ملت بر سرزمین کشور و ثروتهای خدا داده ی این سر زمین: « هُوَ الَّذِي خَلَقَ لَكُمْ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا... » ﴿ آیه ۲۹ سوره بقره ﴾
    - اصل ایمان و باور نظری و عملی به میانه روی و عدالت محوری در بودجه بندی و توزیع ثروتهای خدا داده ی کشور و در هزینه سازی یرای مدیریت همه ی نیازهای زندگی مردم و مدیریت همه ی نیازهای خدماتی و عمرانی و صنعتی و نیازهای نظامی و ... کشور و عدم غفلت از پیامدهای دنیوی و اخروی خوب و بد و همچنین پرهیز از اسراف و بخل در این زمینه: « وَابْتَغِ فِيمَا آتَاكَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ وَلَا تَنْسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيَا وَأَحْسِنْ كَمَا أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَيْكَ وَلَا تَبْغِ الْفَسَادَ فِي الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُفْسِدِينَ » ﴿ آیه ۷۷ سوره قصص ﴾ ، و همچنان: « وَلَا تَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلُولَةً إِلَى عُنُقِكَ وَلَا تَبْسُطْهَا كُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُومًا مَحْسُورًا » ﴿ آیه ۲۹ سوره إسراء ﴾ ، و همچنان: « وَالَّذِينَ إِذَا أَنْفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا وَلَمْ يَقْتُرُوا وَكَانَ بَيْنَ ذَلِكَ قَوَامًا» ﴿۶۷﴾ . باید توجه داشت با عنایت به جهان شمول بودن قرآن اگر در آیات مربوط به بودجه بندی و هزینه سازی ؛ حکومتها با عبارت قرآنی ذوی القربی مخاطب قرار گرفته باشند معنای این عبارت قرآنی ، در محدوده ی وجود امکان و توانایی مالی و داراییها ؛ می تواند بسیار فراتر از خویشاوندان نزدیک نسبی و سببی فردی و قومی تفسیر شود.
    - اصل هوشیاری و بیداری عالمانه با توکل به خدا در مقابل فتنه ها و دسیسه های دشمنان کینه توز از خدا بی خبر : « يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا خُذُوا حِذْرَكُمْ فَانْفِرُوا ثُبَاتٍ أَوِ انْفِرُوا جَمِيعًا» ﴿ آیه ۷۱ سوره نساء ﴾ .
    - اصول انفاق و هزینه سازی و شرط توانایی و استطاعت در محدوده امکانات مالی و داراییها در بسیاری از آیات در سر تا سر قرآن ذکر گردیده اند و حکومتهای مسلمان می باید با پایبندی به اصول عدالت محوری و أمانت داری این اصول را خدا پسندانه اداره کنند .
    - حکومتها باید بدانند و مراقب باشند گشایشها و تنگناهای دشوار و غیر دشوار ؛ تحت تاثیر رفتار خوب و بد بشر رخ می دهند و همگی با اراده ی حکیمانه یگانه خداوند دانا و توانای مطلق جهان آفرینش رقم می خورند.
    - موفق ترین حکومتها در دنیا آن حکومتهایی هستند که کشور و مردم را عالمانه و سازمان یافته و ضابطه مند شرعی و قانونی عقلی با توکل به یگانه ذات اقدس خداوند تواناو دانای مطلق جهان آفرینش و با استمداد یاری از او و با پایبندی به اصول وحیانی او بی هیچ گونه کاستی و فزونی و محض رضا و مطابق با خواست بشر دوستانه ی این یگانه ذات أقدس مدیریت می کنند.

  • ملت مالک ثروتهای سرزمین خود است و نباید صدقه خور شود
    ---
    در سخن هر دولتی در هر کشوری از دادن یارانه یعنی بنا به تعبیر حقیقی دادن صدقه به ملت که بحکم قرآن: « هُوَ الَّذِي خَلَقَ لَكُمْ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا... » ﴿ آیه ۲۹ سوره بقره ﴾ تنها مالک ثروتهای ملی است ؛ پنداشت غلط خطرناکی نهفته است که برای دولت مدعی دادن یارانه ؛ فاش کردن آن هرگز مقرون به صرفه نیست.
    اگثریت دولتها بغلط می پندارند با اقرار به این حق الهی بنفع ملت ؛ دست دولت از تصرف آزادانه در ثروتهای ملی بنفع خود و بنفع نیازهایی که وجود و بقای دولت را تثبیت و تضمین می کنند ؛ کوتاه می شود!!!
    بنا بر آن چه که گذشت شاید دولتها بغلط تصور کنند برای منافع خود مقرون به صرفه نباشد ملت ها را ، که بحکم عقل تنها عامل طبیعی ایجاد و وجود و بقا و حفظ بقای کشورها و دولتها و نظامهاهستند و با این نقش بی جایگزین حق الهی مالکیت بر ثروتهای سرزمین خود را به دست آورده اند ؛ به این حق الهی ثابت آگاه سازند و به این حق الهی بنفع ملت های خود اقرار بنمایند.
    راز انکار حق ثابت شرعی و الهی مالکیت ملت ها بر ثروتهای ملی سرزمینهای خود توسط دولتها ؛ تصور وجود تضاد در این مالکیت با منافع شخصی و گروهی دولتها است ؛ و دولتها با این تصور بغلط می پندارند اگر این حق الهی را انکار نکنند رفته رفته قدرت خود را از دست می دهند.
    حقیقت انکار ناپذیر در این زمینه این است که اقرار به این حق که از حکمت بی کران الهی سرچشمه گرفته است و سازماندهی ان با نظم و ضوابط علمی قانونی ؛ بی تردید عامل مستحکمی برای دوام ثبات و آرآمش و امنیت در کشورها و برای بقای رابطه ی سالم دولتها و نظامها با ملت ها خواهد بود ومنافع مشروع همه ی ملت ها و همه ی دولتها و نظامها را تامین و تضمین خواهد کرد.
    توزیع عادلانه ی ثروتهای ملی برای تامین و تضمین نیازهای عمرانی و صنعتی و... هر کشوری و همچنان تامین و تضمین ارزان و اسان نیازهای زندگی شرافتمندانه ی عزت آفرین برای ملت آن کشور تنها راه خدا پسندانه ی تصرف علمی و مشروع بشر بعنوان خلیفة الله در ثروتهای خدا داده ی این کره ی خاکی است.

  • مسئولان دولت و نظام در مقابل ترویج خرافات دین زدا در رسانه ها چه وظیفه ای دارند؟؟؟!!!
    ---
    آیا شایسته است در سایه نظام اسلامی که بنام اسلام و قرآن و اهل بیت مظلوم پیامبر با فدا کاری صدها هزار شهید از عزیز ترین فرزندان ملت خدا پرست ایران به پیروزی رسیده است ؛ روشنگریهای قرآنی و انتقاد سازنده و مثبت و روشنگر از رفتارهای دین زدای من در آوردی و خرافاتی که با سکوت مراجع دین شناسی بنام دین و مذهب نزد مردم رواج یافته اند و دین و مذهب و نظام اسلامی را بدنام می کنند در پایگاه های رسانه ای که بنام رسانه ی همگانی مجوز رسمی گرفته اند مانند بولتن نیوز و پایگاه های رسانه ای الف و تابناک و صدا و سیما و مهر و ایسنا و تسنیم و ایرنا و فارس تحریم و حذف شوند و مسئولان دولت و نظام در مقابل شکوه ها و گلایه های قانونی بحق نویسندگان از خود نسبت به این رسانه ها که حقایق حیاتی زندگی مردم را نیست و نابود می کنند هیچ عکس العمل باز دارنده ای از خود نشان ندهند؟؟؟!!!
    چرا و با چه دلیل شرعی و قانونی علمی دفاع روشنگرانه قرآنی و عقلی از دین و مذهب و قرآن که مردم را به سره و ناسره ی اعتقادات منسوب به دین و مذهب آگاه می سازند در سایه نظام اسلامی نباید نزد مسئولان طرف داری داشته باشند؟؟؟!!!

  • انشالله مردم با حضور پر شور خود با انتخاب فرد با صلاحیت و باتقوا ودر خط اسلام وانقلاب حکومت اسلامی را یاری ونصرت خواهند کرد.صلوات.