تفسیر قطره ای قرآن (حجت الاسلام قرائتی) | سوره مبارکه البقرة آیه 67 | پیام ها * اگر فرمان خداوند، با ذهن و سليقه‌ى ما مطابق نيامد و راز آن را نفهميديم، نبايد آنرا انكار كنيم * درجه‌ى ايمان مردم به پيامبرشان، از برخورد آنها در مقابل دستورات وى فهميده ...


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلسَّلامُ عَلَیکمْ یا اَهْلَ بَیتِ النُّبُوَّة
صل الله علیک یا فاطمه (س) ...


تفسیر قطره ای قرآن (حجت الاسلام قرائتی) | سوره مبارکه البقرة آیه 67
پیام ها
* اگر فرمان خداوند، با ذهن و سليقه‌ى ما مطابق نيامد و راز آن را نفهميديم، نبايد آنرا انكار كنيم.
* موسى عليه السلام دستور ذبح گاو را از سوى خدا معرّفى مى‌كند تا بلكه رعايت ادب نموده وتسليم شوند، ولى آنها باز بهانه گيرى مى‌كنند.
* خداوند اگر اراده نمايد، از به هم خوردن دو مرده، مرده‌اى زنده مى‌شود.
* در كشتن گاو، تقدّس گاو كوبيده مى‌شود. همانند بت‌شكنى ابراهيم عليه السلام و آتش زدن گوساله‌ى طلايى سامرى.
* درجه‌ى ايمان مردم به پيامبرشان، از برخورد آنها در مقابل دستورات وى فهميده مى‌شود.
* استعاذه و پناه بردن به خدا، يكى از راه‌هاى بيمه شدن است. عصمت انبيا در سايه‌ى استعاذه و امثال آن است.
* مسخره كردن، كار افراد جاهل وبى‌خرد است.
* جهل و بى‌خردى، خطرى است كه اولياى خدا، از آن به خدا پناه مى‌برند.
* خداوند در يك ماجرا، توحيد؛ قدرت نمايى خود، نبوّت؛ معجزه موسى، و معاد؛ زنده شدن مرده را به اثبات مى‌رساند.
قرآن (متن، صوت، تفسیر و ...):
https://quran.anhar.ir/text-1559.htm
http://wiki.ahlolbait.com/%D8%A2%DB%8C%D9%87_67_%D8%B3%D9%88%D8%B1%D9%87_%D8%A8%D9%82%D8%B1%D9%87
وبلاگ ...:
http://qaem14.blog.ir

استفاده از کلیه مطالب با ذکر صلوات آزاد است
سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام، هدیه به ساحت مقدس حضرت زهراء سلام الله علیها، ائمه اطهار علیهم السلام، امام خامنه ای حفظه الله تعالی و ارواح طیبه شهداء صلوات
الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم


+ 
5

- 
0

عرض x طول

دکمه اشتراک گذاري تلگرام ارسال ويدئو در تلگرام

ارسال نظر
CAPTCHA
کد امنیتی زیر را وارد نمایید.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
نظرات
(برای مشاهده نظرات کلیک کنید)
  • مراجع دین شناسی ما در کدام جبهه سنگر گرفته اند؟
    ---
    خداوند دانا و حکیم مطلق در آیات بسیاری از شناختهای محکم و مفصل فرهنگ دین داری قرآنی مراجع دین شناسی را که خود را متولی آموزش و تبلیغ دین و مذهب معرفی می نمایند در دو روش آشکار و کنایه آمیز ، بیشتر در آیاتی که در آنها واژه های « ولی » و « أولیاء » آمده است ، در دو جبهه ی متضاد باهم ؛ یکی جبهه ی الهی پارسایان رحمانی که در کنار پیامبران و بندگان مقرب و سربازان خدا سنگر گرفته اند و دیگری جبهه ی تقوا ستیزان که سربازان شیطان هستند و در کنار این پلید سنگر گرفته اند؛ مشخص ساخته است.
    جبهه اول ؛ مراجع صادق دین شناسی هستند که خود را موظف می دانند در کنار و دوش به دوش پیامبران و اولیای پارسای خداوند سنگر بگیرند و در میدان آموزش و تبلیغ دین و مذهب با تکیه به شناختهای محکم و مفصل فرهنگ دین داری و مذهب داری وحی الهی و با پیشه کردن تقوا ، این فرهنگ را بی هیچ کاستی یا فزونی بشری با دوری از هرگونه منافع شخصی و گروهی آموزش بدهند و تبلیغ کنند.
    مراجع دین شناسی این جبهه با تبعیت و فرمان برداری از دستورات خداوند در وحی الهی ؛ خود را موظف می دانند ؛ مردم دین دار را از گرفتار شدن به انحرافها و کج رویهای دین زدا ، که بنام دین و مذهب رواج دارند ، با بهره گیری از حد و مرزها و بایدها و نبایدها ونویدها و هشدارهای شناختهای وحیانی مذکور پیوسته برای حفظ دین داری و مذهب داری خود به پرهیز و تقوا فرا بخوانند .
    جبهه ی دوم ؛ مراجع مدعی دین شناسی هستند که با نهایت جرئت و جسارت و بی پروایی و بی هراس از خشم خانمان بر افکن خداوند ؛ با ترویج و دامن زدن به من در آوردیها و خرافات و جعلیات ساخته و پرداخته ذهن شیادان و کاسبان حرام خور دین فروشی و مذهب فروشی در تضاد با وحی اصیل الهی ؛ خود را داو طلبانه به سربازی شیطان در آورده و برای کمک به ترفندهای دین زدای ابلیس پلید ؛ که ضد وحی و ضد احکام عقل سلیم هستند ؛ در کنار این پلید سنگر گرفته اند.
    مدعیان دین شناسی در این جبهه شیطانی پیوسته با من در آوردی پروری و خرافه گستری و ترویج جعلیات بشری غیر قابل اثبات ضد قرآن و عقل ؛ حاصل یک عمر دین داری و مذهب داری توده های متدین مردم غافل خرد گریز را ؛ بحکم خداوند در آیات 103 تا 106 سوره کهف و آیه 65 سوره زمر در قرآن کریم ، به تباهی و نابودی می سپارند و بحکم وحی الهی این تودهای غافل را ، که به زعم خود متدین اند ، به دوزخ و عذاب ابدی نابخشودنی دوزخ دچار می سازند.
    علت نابخشودنی گناه کبیره این مدعیان دین شناسی و پیروان آنان خود داری یا غفلت یا بی تفاوتی عمدی آنان نسبت به ضرورت جست و جوی عالمانه ی جدی اطلاعات دین داری و مذهب داری وحیانی خدا پسندانه است که همیشه و در همه جا در اختیار آنان قرار دارند.
    این کوته سخن ؛ روزنه ای را به سوی حقایقی از وحی الهی به روی مراجع دین شناسی و پیروان آنان باز می کند تا از راه این روزنه بتوانند بخوبی جایگاه جبهه و سنگر خود را بیابند ؛ و بتوانند با اراده ی آزاد خود و باکمک عقل سلیم خویش راه خدا پسندانه ی دین داری و مذهب داری را برای فراهم سازی عاقبت اخروی خدا پسندانه برای خودانتخاب بنمایند.
    متدینان خدا شناس خدا پرست اگر می خواهند خدا پسندانه دین داری و مذهب داری بنمایند باید این حقیقت را همیشه در ذهن خود حاضر داشته باشند که برای ی تشخیص سره از ناسره ی احکام و اعتقاداتی که بنام دین و مذهب خارج از قرآن به آنان عرضه می گردند باید پیوسته از مراجع دین شناسی جویای این اصل باشند که این احکام و اعتقادات تا چه اندازه با حد و مرزها و بایدها و نبایدهای شناختهای فرهنگ دین داری و مذهب داری قرآنی تطابق و هم آهنگی و انسجام دارند ؛ تا هرگز بنام دین و مذهب با دسیسه ها و وسوسه های شیطان و شیطان صفتان در دام انحراف و کجروی گرفتار نشوند.
    بی تردید خدا پسندانه است که مراگز آموزش و تبلیغ دین و مذهب ، برای مصونیت بخشی به دین داری و مذهب داری مردم و برای جلو گیری از هرگونه کج روی و انحراف در زمینه های دین و مذهب ؛ حد و مرها و بایدها و نبایدها و نویدها و هشدارهای شناختهای فرهنگ دین داری و مذهب داری قرآنی را بصورت موضوعی گرد آوری کنند و با سازمان دهی و روشمندی علمی ساده و رسا و گویا بتناسب همه ی سطوح علمی همیشه در اختیار متدینان و روی آوردگان به دین و مذهب قرار دهند.
    اگر توده های مردم دین دار به این شناختها همیشه بصورت موضوعی مسلح شوند واین شناختها با تاکید و تمرکز به همه سطوح آموزشی تدریس شوند بی تردید انحراف و کج روی در دین و مذهب به حد اقل می رسد.

  • چگونه جعل و دروغ منسوب به معصوم را تشخیص دهیم؟
    ---
    باید بنا به تاکیدهای مکرر قرآن بر پیروی پیامبر اسلام تنها از رهنمودهای قرآنی خداوند ؛ مسلمانان را آگاه کرد که پیامبر خارج از این منبع اصیل الهی حق ابتکار حکم یا اعتقادی را برای دین الهی نداشته و این حق بنا به تاکیدهای قرآن تنها به یگانه ذات اقدس دانا و حکیم مطلق خداوند آفریننده جهان آفرینش منحصر است.
    از اصل فوق نتیجه می گیریم که هر حکم و اعتقادی اگر با احکام و اعتقادات شناختهای محکم و مفصل فرهنگ دین داری و مذهب داری قرآنی و با اصول متین استدلال عقلی هماهنگ و منسجم نباشد بی تردید جعل و دوغ است و پیامبر و اهل بیت آن حضرت از چنین حکم و اعتقادی بیزار اند.
    نسبت دادن جعل و دروغ به پیامبر و اهل بیت آن حضرت گناه کبیره ی نابخشودنی است و هر فردی که به جعل و دروغ علیه پیامبر و اهل بیت اقدام کند بی تردید بحکم قرآن در قیامت که هیچ فرصت جبران نیست به عذاب ابدی الهی گرفتار خواهد شد و هیچ شفاعتی نمی تواند چنین فردی را از این عذاب ابدی الهی نجات بدهد.

  • راز پیروزی و شکست و موفقیت و ناکامی بشر در چیست؟
    ---
    منبع حقیقی تامین و تضمین همه ی نیازهای بنیادین زندگی بشر در همه عرصه های زندگی خداوند آفریدگار جهان هستی است .
    بشر با حس تجربی خود در یافته است دست رسی او به همه خیرها در زندگی خود بدون استفاده بهینه از انواع آفریده های موجود در جهان هستی ؛ این نیازها تامین و تضمین نمی شوند.
    بشر با کمک سرشت خود یقین پیدا کرده است رسیدن به این استفاده بهینه در حد ایدآل مطلوب و بی نقص تنها با دانش و توان فردی و اجتماعی ناچیز وناقص او امکان پذیر نیست.
    بشر در تلاش برای رسیدن به استفاده بهینه از انواع آفریده ها برای تامین و تضمین نیازهای زندگی فردی و اجتماعی خود با دانش و توان ناچیز و ناقص خود اگر مؤمن نباشد نقش خدا و کمک اورا نادیده می گیرد و با ریسک بدنبال شکار فرصتها می رود.
    بشر با عقل تحلیل گر خود در یافته است در عرصه ی آکنده از مجهول فرصتها هیچ تضمینی برای رسیدن او به موفقیت و پیروزی کامل وجود ندارد.
    خداوند با وحی خود به پیامبران به بشر گوشزد کرده است که بعلاوه ی تلاش پاک و مشروع بشر ؛ تنهاراه موفقیت و پیروزی برای تامین و تضمین نیازها در همه عرصه های زندگی توکل به علم و حکمت جهان شمول یگانه ذات اقدس او است که تنها منبع بی نقص تامین و تضمین همه نیازها در همه ی زمینه های زندگی است.
    اگر بشر به نقش بی جایگزین یگانه ذات اقدس خداوند در اداره ی بی نقص جهان آفرینش ایمان داشته باشد برای تامین سالم و مطلوب همه ی نیازهای فردی و اجتماعی خود با تلاش ؛ همیشه از علم و حکمت جهان شمول خداوند استمداد می طلبد و با تلاش بشری ناچیز خود تنها به خداوند که همه ی خیرهای جهان هستی را در اختیار خود دارد توکل می کند واز او استمداد می طلبد.
    أما اگر بشر به هر دلیلی این توکل و استمداد را نا دیده بگیرد و به آن بی تفاوت باشد و تنها به دانش و توان ناچیز ناقص خود مغرور شود همیشه در مشکلات تامین نیازهای خود با دشواریها رو به رو خواهد شد و هیچ تقلا و دست و پا زدنی اورا به موفقیت و پیروزی سالم مطلوب نخواهد رساند.
    بشر با دوری از خداوند و با نادیده گرفتن نقش بی بدیل یگانه ذات اقدس او اگر تنها به هوش و زرنگی ناقص و ناچیز خود تکیه کند و به این هوش و زرنگی مغرور شود همیشه تا پایان عمر با طوفان مشکلات روز افزون رو به رو خواهد بود و همیشه زندگی پر تلاطمی خواهد داشت و دیر یا زود در نهایت در این طوفان متلاطم غرق خواهد شد.