تفسیر قطره ای قرآن (حجت الاسلام قرائتی) سوره مبارکه البقرة آیه 78 پیام ها: * بايد جامعه‌ى خود را شناخت و با افكار و عقائد حاكم بر مردم زمان خود، آشنا بود. * بى‌سوادى و ناآگاهى، زمينه‌ى رشد خيالات وآرزوهاى نابجاست. * در عقايد، پيروى از گمان و خيال ممنوع...


بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
اَلسَّلامُ عَلَیکمْ یا اَهْلَ بَیتِ النُّبُوَّة
صل الله علیک یا فاطمه (س) ...

تفسیر قطره ای قرآن (حجت الاسلام قرائتی) سوره مبارکه البقرة آیه 78
پیام ها:
* بايد جامعه‌ى خود را شناخت و با افكار و عقائد حاكم بر مردم زمان خود، آشنا بود.
* با وجود كتاب و معلّم، امّى بودن و بى‌سواد بودن، نقص است و بايد براى دست‌يابى به كتاب حقّ، همه تلاش كنند تا مورد انتقاد قرار نگيرند.
* بى‌سوادى و ناآگاهى، زمينه‌ى رشد خيالات وآرزوهاى نابجاست.
* توقّعات و انتظارات، بايد بر مبناى علم باشد نه خيال.
* در عقايد، پيروى از گمان و خيال ممنوع است.
قرآن (متن، صوت، تفسیر و ...):
https://quran.anhar.ir/text-1559.htm
http://wiki.ahlolbait.com/%D8%A2%DB%8C%D9%87_78_%D8%B3%D9%88%D8%B1%D9%87_%D8%A8%D9%82%D8%B1%D9%87
وبلاگ ...:
http://qaem14.blog.ir

استفاده از کلیه مطالب با ذکر صلوات آزاد است
سلامتی و تعجیل در فرج امام زمان علیه السلام، هدیه به ساحت مقدس حضرت زهراء سلام الله علیها، ائمه اطهار علیهم السلام، امام خامنه ای حفظه الله تعالی و ارواح طیبه شهداء صلوات
الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم


+ 
4

- 
1

عرض x طول

دکمه اشتراک گذاري تلگرام ارسال ويدئو در تلگرام

ارسال نظر
CAPTCHA
کد امنیتی زیر را وارد نمایید.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
نظرات
(برای مشاهده نظرات کلیک کنید)
  • چرا اکثریت جوامع بشری اوضاع حال وآینده زندگی خود را به نابودی سوق می دهند؟؟؟!!!
    ---
    جوامع بشری که مدیریت همه ی نیازهای زندگی خود را با نادیده گرفتن اصول پایدار تعریف و استدلال منطق عقلی - علمی متین خدشه ناپذیر پایه گذاری می کنند همیشه در راه گمراهی زیان بار و هلاکت آفرین تا نابودی گام بر می دارند.
    قلدران آزمند جهانی با درک این بزرگ ترین عیب در زمینه ی آگاهی ملل جهان و با هدف تامین و تضمین حد اکثر منافع نامشروع خود به بد ترین سوء استفاده هااز این بزرگ ترین عیب می پردازند تا این ملت هارا همیشه به اسارت برنامه های چپاولگری خود در آورند.
    این قلدران جهانی دشمن بشریت که هیچگاه به تعامل برابر با ملل جهان تن نمی دهند با تعمیق عیب مذکور تا اندازه ای که توان دارند با فریب و نیرنگ راه رهایی از این اسارت را به روی ملت های جهان می بندند.
    حقیقت آشکار این است که بشر با دوری از وحی اصیل هدایت گر و تحریف نشده ی محکم و مفصل الهی در قرآن کریم و انکار سودمند بودن توکل به نقش سرنوشت ساز علمی بی بدیل خداوند در جهان و در زندگی همه ی آفریدگان ؛ خود برای اسارت خویش در همه ی مشکلات و گرفتاریهای همیشه زمینه سازی می کند.
    خداوند یگانه ذات اقدس آفریننده ی حکیم و دانای مطلق جهان هستی در قرآن کریم می فرماید: « وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَيْهِمْ بَرَكَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ وَلَكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْنَاهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ » ﴿ آیه ۹۶ سوره أعراف ﴾ .
    حضرت حق همچنان در این زمینه در خطاب به پیروان همه ادیان الهی که از شناختهای وحی اصیل تحریف نشده ی الهی برخوردار اند در قرآن کریم می فرماید: « وَلَوْ أَنَّهُمْ أَقَامُوا التَّوْرَاةَ وَالْإِنْجِيلَ وَمَا أُنْزِلَ إِلَيْهِمْ مِنْ رَبِّهِمْ لَأَكَلُوا مِنْ فَوْقِهِمْ وَمِنْ تَحْتِ أَرْجُلِهِمْ مِنْهُمْ أُمَّةٌ مُقْتَصِدَةٌ وَكَثِيرٌ مِنْهُمْ سَاءَ مَا يَعْمَلُونَ » ﴿ آیه ۶۶ سوره مائده ﴾.

  • اصرار بر نادیده گرفتن قرآن اصرار بر پیروی از شیطان است
    ---
    با وجود قرآن بعنوان حجت خداوند در اختیار همگان ؛ اصرار بر نادیده گرفتن شناختهای فرهنگ اصیل دین داری و مذهب داری قرآنی که با زبان رسا و گویا و سرشت نشین چگونگی دین داری و مذهب داری خدا پسندانه را به بشر می آموزد ؛ اصرار بر پیروی از شیطان است که سوگند یاد کرده همه ی بشر را با ترفندهای فریبنده خوداز راه خدا به سوی جهنم بکشاند.
    مهم ترین وظیفه و مسئولیت همه ی دین شناسان و ومراکز و نهادهای آموزش و تبلیغ دین و مذهب آگاه کردن پیوسته و سازمان یافته ی مردم به شناختهای فرهنگ الهی دین داری و مذهب داری بصوورت موضوعی و دور کردن آنان از راه جهنمی شیطان است .
    خود داری و تعلل در انجام پیوسته ی این خطیر ترین وظیفه و مسئولیت دینی و مذهبی بی تردید پیوستن به راهی است که شیطان با ترفندهای خود بنام دین و مذهب با زرق و برقهای فریبنده به روی بشر باز کرده است .
    با وجود قرآن که حجت آموزشی تحریف نشده ی خداوند برای هدایت بشر است ؛ فردای قیامت هیچ بهانه و عذری برای رهایی از عذاب نادیده گرفتن این حجت الهی وجود نخواهد داشت.
    خداوند مهربان بارها بشر را در قرآن هشدار داده و حجت را بر او تمام کرده است که در دین داری و مذهب داری خود را در دام ترفندهای فریبنده شیطان که به جهنم ختم می شود گرفتار نکنند: « يَا بَنِي آدَمَ لَا يَفْتِنَنَّكُمُ الشَّيْطَانُ كَمَا أَخْرَجَ أَبَوَيْكُمْ مِنَ الْجَنَّةِ يَنْزِعُ عَنْهُمَا لِبَاسَهُمَا لِيُرِيَهُمَا سَوْآتِهِمَا إِنَّهُ يَرَاكُمْ هُوَ وَقَبِيلُهُ مِنْ حَيْثُ لَا تَرَوْنَهُمْ إِنَّا جَعَلْنَا الشَّيَاطِينَ أَوْلِيَاءَ لِلَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ . وَإِذَا فَعَلُوا فَاحِشَةً قَالُوا وَجَدْنَا عَلَيْهَا آبَاءَنَا وَاللَّهُ أَمَرَنَا بِهَا قُلْ إِنَّ اللَّهَ لَا يَأْمُرُ بِالْفَحْشَاءِ أَتَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ مَا لَا تَعْلَمُونَ . قُلْ أَمَرَ رَبِّي بِالْقِسْطِ وَأَقِيمُوا وُجُوهَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَادْعُوهُ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ كَمَا بَدَأَكُمْ تَعُودُونَ . فَرِيقًا هَدَى وَفَرِيقًا حَقَّ عَلَيْهِمُ الضَّلَالَةُ إِنَّهُمُ اتَّخَذُوا الشَّيَاطِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَيَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ مُهْتَدُونَ » ﴿آِیات ۲۷ تا ۳۰ سوره أعراف ﴾.
    شیطان پلید نیز از غافلانی که از ترفندهای فریبنده ی او در دین داری و مذهب داری کور کورانه پیروی کرده اند با تمسخر اعلام بیزاری خواهد کرد: « وَقَالَ الشَّيْطَانُ لَمَّا قُضِيَ الْأَمْرُ إِنَّ اللَّهَ وَعَدَكُمْ وَعْدَ الْحَقِّ وَوَعَدْتُكُمْ فَأَخْلَفْتُكُمْ وَمَا كَانَ لِيَ عَلَيْكُمْ مِنْ سُلْطَانٍ إِلَّا أَنْ دَعَوْتُكُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لِي فَلَا تَلُومُونِي وَلُومُوا أَنْفُسَكُمْ مَا أَنَا بِمُصْرِخِكُمْ وَمَا أَنْتُمْ بِمُصْرِخِيَّ إِنِّي كَفَرْتُ بِمَا أَشْرَكْتُمُونِ مِنْ قَبْلُ إِنَّ الظَّالِمِينَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ» ﴿ آیه ۲۲ سوره ابراهیم ﴾.

  • ملاک و معیارهای تشخیص دین از ضد دین و مذهب از ضد مذهب چیستند؟
    ---
    احکام و اعتقادات دین و مذهب برای اثبات الهی بودن خود باید از مجموعه ملاکها و معیارهایی برخور دار باشند که حجیت انکار ناپذیر نسبت آنها را به خداوند جهان هستی بی هیچگونه تردید و شبهه ای اثبات کنند.
    هر حکم و اعتقادی بنام دین و مذهب اگر فاقد این ملاکها باشد امکان ندارد جزو دین و مذهب الهی باشد و پایبندی به چنین حکم و اعتقادی بنا بر شواهد و قراین قرآنی فراوان نزد خداوند پشیزی ارزش ندارد و عمل به این حکم واعتقاد دخالت در شأن منحصر به خداوند وگناه کبیره ی نابخشودنی است.
    ملاکها و معیارهای حجیت قطعی احکام و اعتقادات دین و مذهب الهی شناختهای فرهنگ دین داری و مذهب داری قرآنی هستند که بصورت وحی از جانب خداوند بر پیامبر اسلام (ص) نازل گردیدند و آن حضرت در آیات بسیاری از قرآن مأمور گردیده تنها از این شناخاتها بعنوان دین ناب الهی پیروی کند و فراتر نرود ، و بشر را نیز برای ایجاد زندگی سالم خدا پسندانه به پیروی از این شناختهای انکار ناپذیر فرا خواند.
    دانش ناچیز بشر اعم از پیامبران و سایر بندگان مقرب خداوند و غیر مقربان از بشر و غیر بشر با علم جهان شمول خداوند که همه ی حقایق جهان هستی را فرا می گیرد هیچ وجه مشترک قابل مقایسه ای ندارد و بنا بر این هیچ فرد بشری و هیچ آفریده ای در سطحی نیست که بتواند یا از جانب خداوند مجاز باشد بجای خداوند و برای دین منحصر به یگانه ذات حکیم و دانای مطلق او حکم و اعتقاد ابتکار کند و خود را ، والعیاذ بالله ، بجای خدا بپندارد.
    بنا برآنچه در بالا توضیح داده شد هر حکم و اعتقادی اگر بنام دین و مذهب جدای از وحی اصیل و انکار ناپذیر و صریح الهی توسط هر فرد بشری صادر شده باشد من در آوردی و خرافه و جعل و باطل است.
    پایبندی و عمل هر فرد بشری بنام دین و مذهب به من در آوردی و خرافه و جعل ؛ بحکم قرآن خود خدا پنداری است و چنین فرد بشری در هر سطح و منزلتی که باشد بحکم آیات محکم و مفصل قرآنی 103 تا 106 سوره کهف و آیه 65 سوره زمر و هشدارهای محکم و مفصل بسیار در قرآن بعنوان زیان کار ترین فرد معرفی شده است و حاصل دین داری و مذهب داری تمام عمر خود را از دست می دهد و تباه می کند و مطابق همین آیات در قیامت خود را به عذاب ابدی نابخشودنی الهی دچار خواهد یافت و از هر گونه شفاعت در آن روز محروم خواهد ماند.

  • پیامبر شناسی قرآن تنها کلید راز امام شناسی است
    ---
    خداوند یگانه ذات اقدس دانا و حکیم مطلق جهان هستی در قرآن می فرماید:« نَحْنُ أَعْلَمُ بِمَا يَقُولُونَ وَمَا أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِجَبَّارٍ فَذَكِّرْ بِالْقُرْآنِ مَنْ يَخَافُ وَعِيدِ » ﴿ آیه ۴۵ سوره ق ﴾.
    هر انسانی تا با حد و مرزهای و بایدها و نبایدهای پیامبر شناسی قرآن آگاه نشود به امام شناسی راه نخواهد یافت و با این حال در امام شناسی به سوی وادی عمیق گمراهی و کلاف سر در گم انبوه من در آوردیهاو خرافات و جعلیات ساخته و پرداخته ذهن ناقص بشر گام بر خواهد داشت.
    شیطان پلید انسان را در این وادی عمیق کمراهی در پیروی از سوگند خود که در قرآن ذکر شده است با این گمراهی بحکم قرآن در آیات محکم و مفصل 103 تا 106 سوره کهف و آیه 65 سوره زمر و بحکم هشدارهای محکم و مفصل قرآنی بسیاری دیگر به تباهی دینداری و مذهب داری دچار خواهد کرد و در قیامت اورا با خود به سوی جهنم و عذاب نابخشودنی پایان ناپذیرابدی الهی خواهد برد.
    احادیث و روایاتی که که امام را فراتر از حد و مرزها و بایدها و نبایدهای پیامبر شناسی قرآن معرفی می کنند امکان ندارد از معصوم صادر شده باشند و نسبت چنین احادیث و روایاتی به معصوم محکوم به جعل و دروغ و بطلان اند و پیروی از آنها دهن کجی به قرآن و به رعنمودهای قرآنی خداوند است .
    پیروی از احادیث جعلی متضاد با محکمات مفصل قرآن بحکم خداوند در قرآن بی تردید به بی دینی و لامذهبی می و پیامدهای شوم بی دینی و لامذهبی می انجامد.
    خداوند در قرآن پیامبر را که متصل به وحی الهی بوده از ابتکار احکام و اعتقادتی فراتر از آنچه در قرآن آمده با تاکیدهای مکرر منع کرده چه رسد به امام که هیچ اتصالی به این وحی نداشته است .
    پیامبران خدا حق ندارند فراتر از امتیازاتی که وحی اصیل و انکار ناپذیر الهی به آنان داده است برای خود و خویشاوندان خویش امتیازات بیشتری ابتکار کنند .
    آیات محکمی که ذیلا می آیند بی هیچ شبهه ای نشان می دهند که امامت باید با حکم آشکار محکم و مفصل غیر قابل انکار خداوند باشد ، و تنها یگانه ذات اقدس او است که به همه ی نهانهای انسان و جهان آگاهی کامل دارد « وَإِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا قَالَ وَمِنْ ذُرِّيَّتِي قَالَ لَا يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ » ﴿ آیه ۱۲۴ سوره بقره ﴾ ، و همچمان : « قُلْ لَا يَعْلَمُ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ الْغَيْبَ إِلَّا اللَّهُ وَمَا يَشْعُرُونَ أَيَّانَ يُبْعَثُونَ » ﴿ آیه ۶۵ سوره نمل ﴾.