چه چیزی بیشترین کمک را به بازنمایی چهره پهلوی کرده است؟


«رضاشاه روحت شاد» چگونه تولید شد؟

دکتر #اباذری از سلاخی تاریخ می‌گوید.


+ 
21

- 
0

عرض x طول

دکمه اشتراک گذاري تلگرام ارسال ويدئو در تلگرام

ارسال نظر
CAPTCHA
کد امنیتی زیر را وارد نمایید.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
نظرات
(برای مشاهده نظرات کلیک کنید)
  • پیام اصلی این سه دقیقهِ بی نظیر عدم انتقال تجربیات به نسل بعدی و خسارات آن است.
    مگر آفریقا مهد تمدن نبود ، پس چرا نمی تواند نان خودش را تامین کند و اینهمه قحطی در این صد ساله روی داده؟
    برگردیم بخودمون و چگونگی قطع ارتباط و انتقال تجربیات را در بین دو یا سه نسل خودمان وارسی کنیم.
    اگر خانه های معروف ایران را در تهران یا یزد یا اصفهان یا کاشان بازدید کنید ، معماری این ساختمان ها شما را فریفته می کند. اما آیا به کار بردهای خانه سنتی جد خود فکر کرده ای؟ حیاط ، باغچه ، بیرونی ، اندرونی ، هشتی ، آب انبار ، حوض و حوضخانه الخ. آیا مشکل کم آبی امروز ایران با حوض و آب انبار سنتی آسان تر نمی شد؟ آیا با وجود هشتی و بیرونی و اندرونی باز شیفته ها در مقابل دوربین های فیلمبرداری ظاهر می شدند تا معروفه شوند؟
    اما نمونه قابل لمس تر را در مقایسه خانه سنتی با آپاتمان وارداتی مطالعه کنید. پدرِ خانواده فرزند دختر و پسر داشت و احترامی بی حد. بعد از ازدواج پسر بزرگ ، این زوج جوان زندگانی را در اطاقی در خانه پدر داماد شروع می کردند. زندگی بصورتی اجتماعی و در عین حال عملاً بصورت کارگاه آموزشی و پرورشی نسل جدید پیش می رفت. این پسر و دختر جوان از روی احترام به بزرگتر بخود اجازه بلند کردن صدا را نمی دادند تا اینکه بهم بپرند. یعنی اخم پدر کافی بود که پایان هر اختلافی را اعلام کند. فرزند این دو نوجوان ( در مورد پدر بزرگ من پانزده ساله و مادر بزرگ باز هم جوانتر ) زیر چشمان و تحت توجه نسل قبل بدنیا می آمد و تجربه پدر بزرگ و مادر بزرگ در تربیت نوراد و بعد ها کودک ، نقشی بی بدیل داشت.
    از سوئی دیگر کسی این انسانهای دنیا دیده را از دامن خانواده جدا و به خانه سالمندان تبعید نمی کرد تا در بیهودگی جانکنده و در غربت بمیرند .
    آیا در اطراف خودتان خانه ای را میشناسید که حداقل سه نسل در آن زندگی کنند؟ در مقابل چند خانواده را می شناسید که از هم پاشیده ؟ نرخ طلاق را در سال هزار و سیصد و سی در بین ربع ملیون مردم تهران ببینید و مقایسه کنید با نرخ طلاق در تهران بیست ملیونی امروز. ماشین دودی تهران را ب شهر ری وصل می کرد ، شهر ری صیفی و ورامین گندم مردم را تامین می کرد و امروز فقط سیمان است و آهن و شیشه و اینچنین استکه خوراک دام وارد می کنیم. این چنین استکه تهران با آلودگی هوا ، صدا ، زباله ، فساد ، اعتیاد ، زورگیری ، جرم و جنایت این انقلاب موفق تاریخ هزار ساله را خفت بند کرده است.
    آری این چنین است برادر : فرآیند خود باختگی از تولد نوزاد تا کمبود آب و نان تا فریبخوردگی در سیاست جهانی.

  • عالی بود، واقعا یاد باد آن روزگاران یاد باد،آن ایام خوش و خجسته کجاست؟