امام جمعه بغداد: آمریکا به دنبال مقابله با اندیشه سیاسی اسلام است


آیت‌الله مجاهد سید یاسین موسوی، امام جمعه بغداد با بیان اینکه سیاست رکنی از ارکان اسلام است، گفت: خداوند در قرآن کریم به این امر مهم پرداخته است.
وی با اشاره به آیه ۴۱ سوره حج که خداوند متعال می‌فرماید: «الَّذِينَ إِن مَّكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنكَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَةُ الْأُمُورِ» (آنان که خدا را یاری می‌کنند آنهایی هستند که اگر در روی زمین به آنان اقتدار و تمکین دهیم نماز به پا می‌دارند و زکات می‌دهند و امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند و از هیچ کس جز خدا نمی‌ترسند چون می‌دانند که عاقبت کارها به دست خداست.)
آیت الله موسوی گفت: با وجود آیات متعدد قرآن در این خصوص، با این حال برخی همچنان عناد ورزیده و معتقدند که در اسلام، سیاست وجود ندارد.
وی افزود: در دوره کنونی آمریکا به دنبال مقابله با اندیشه سیاسی اسلام این اندیشه ناب برخاسته از قرآن کریم است و می‌خواهد نقش سیاسی اسلام را رد کند.
خطیب جمعه بغداد گفت که در دوران‌هایی مسلمانان اجازه فعالیت و نفوذ سیاسی را نداشتند از همین رو خداوند در قرآن کریم می‌فرماید، إِن مَّكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ، یعنی پس از اینکه به آنها اقتدار تمکین دادیم، می‌توانند اوامر الهی را در سطح جامعه پیاده کنند.
وی افزود: کار سیاسی چند مرحله دارد؛ مرحله نخست آن مخالفت سیاسی است که برای مثال ما در عراق از این مرحله عبور کرده‌ایم و مرحله دوم مرحله تمکین و تسلط بر قدرت است یعنی گروهی بر حکومت مسلط شده و دولت‌ها را تشکیل می‌دهد و کشور را اداره می‌کند.
آیت الله موسوی تصریح کرد این آیه کریمه بر سه فعالیت قرآنی دلالت دارد که کسی که خداوند او را بر زمین مستقر کرده می‌تواند انجام دهد یکی اقامه نماز که دال بر ضرورت اجرای احکام الهی و معارف دینی در جامعه است.
وی ادامه داد: فعالیت دوم پرداخت زکات است که به فعالیت اقتصادی و تحقق حیات کریمه برای ملت اشاره می‌کند و فعالیت سوم امر به معروف و نهی از منکر است که این فعالیت هم بر ضرورت کار اجتماعی، فرهنگی و تربیتی اشاره دارد.
خطیب جمعه بغداد با انتقاد از عدم تحقق این سه امر در عراق گفت: امروز مدارس ما در عراق سکولار است و نسل مؤمن تربیت نمی‌کند و کسانی از آنها فارغ‌التحصیل می‌شوند که نه نماز می‌خوانند و نه تابع دیگر اوامر دین هستند.
وی با اشاره به نقشه آمریکا برای تغییر گرایش جوانان عراقی گفت: مسئولین عراقی باید بدانند که وضعیت دینی کشور در سطح درستی نیست و باید نسبت به مسائل دینی بیشتر هوشیار باشند، زیرا دین باید در راس اولویت ها قرار گیرد.


+ 
6

- 
0

عرض x طول

دکمه اشتراک گذاري تلگرام ارسال ويدئو در تلگرام

ارسال نظر
CAPTCHA
کد امنیتی زیر را وارد نمایید.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.