امام جمعه بغداد: شعار نه شرقی و نه غربی برخاسته از عمق قرآن و اسلام است


آیت الله مجاهد سید یاسین الموسوی، امام جمعه بغداد طی سخنانی گفت که برخی روایت‌ها امت اسلامی را شجره طیبه توصیف می‌کنند که همان درخت اسلام و ایمان و درخت امت اسلامی است که قرآن از آن به شجره مبارکه زیتون نام می‌برد.

وی همچنین تأکید کرد که شعار نه شرقی نه غربی نیز از عمق قرآن و اسلام و منظور از آن ایجاد یک نظام سیاسی است که نه طرف شرق و نه طرف غرب باشد.

آیت الله موسوی با بیان اینکه پروژه اسلام واقعی همان چیزی است که سران و حکام باید بر اساس آن زمام امور را به دست ‌گیرند و استقلال امت اسلامی را محقق ‌کنند، گفت: نظام سیاسی باید مستقل و بدون وابستگی به بیگانگان عمل کند، اما رژیم‌هایی که در طول دوران‌های گذشته بر عراق حکومت کردند به واقع مستقل نبودند.

امام جمعه بغداد منظور از صراط مستقیم در قرآن کریم را راه امام علی(ع) توصیف کرد که علمای اهل تسنن هم آن را به رسمیت می‌شناسند و افزود: مقصود از نه شرقی و نه غربی صراط مستقیم و یعنی همان صراط علی(ع) است.

آیت الله موسوی با بیان اینکه در عراق هنوز یک نظام سیاسی حاکم وجود ندارد، گفت: عراق از حیث اینکه سال‌ها را با جنگ‌های متعددی از سوی عربستان سعودی، ترکیه و آمریکا روبرو بوده در حال حاضر در مرحله رسیدگی به پایداری و ثبات به سر می‌برد؛ یعنی ما برای بقا می‌جنگیم با وجود اینکه اکثر کشورهای منطقه ثبات دارند.

آیت الله موسوی گفت: سیاستمداران عراق باید اعلام کنند که ما خواهان ساختن عراقی مستقل از شرق و غرب هستیم. ما با غرب و شرق با روابط متوازن و معادل ارتباط می‌گیریم و اجازه نمی‌دهیم آمریکا در امور سیاسی، اقتصادی و اجتماعی ما دخالت کند.

وی افزود: امروز عربستان سعودی مثال خوبی است؛ کشوری که سرسپرده آمریکا بود و رئیس جمهور آمریکا پادشاه آن را مسخره می‌کرد امروز اعلام کرده که مناقشات و مشکلات خود با کشورهای منطقه را کنار می‌گذارد و به دنبال استقلال از آمریکاست.

امام جمعه بغداد گفت: سوریه نیز نمونه دیگری است که در معرض هجمه‌های بسیاری از کشورها قرار گرفت؛ اما سوریه با حفظ استقلال خود عمل کرد و امروز همه کشورهایی که با آن جنگ کردند به سمت دمشق بازگشتند و خواهان بازگشت آن به اتحادیه عرب شدند یعنی با اقتدار و استوار کرسی خود در اتحادیه عرب را پس گرفت.

آیت الله موسوی اقدام آمریکا در تمدید حالت فوق‌العاده در عراق را ناشی از این دانست که آمریکا می‌خواهد عراق بی‌ثبات بماند و این پیام را می‌دهد که حتی اگر سوریه و منطقه هم به ثبات برسد، ما نمی‌گذاریم‌ عراق ثبات پیدا کند.

انتهای پیام


+ 
5

- 
0

عرض x طول

دکمه اشتراک گذاري تلگرام ارسال ويدئو در تلگرام

ارسال نظر
CAPTCHA
کد امنیتی زیر را وارد نمایید.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
نظرات
(برای مشاهده نظرات کلیک کنید)